”De krävde en helikopter och 200 000 euro. Det blev 20 kebabpizzor. Under nio skräckfyllda timmar hade de morddömda fångarna två sommarvikarier i sitt våld.” 

Det var ett otäckt drama som utspelades på Hällbyanstalten sommaren 2021. Ett år efter händelsen skriver reportern Mattias Dahlgren ett dokument om vad som hände. På ett tidigt stadium börjar Niklas Wennergren arbetet med att visualisera reportaget. 

Uppdraget: Tänk true crime. 

– Det är jäkligt roligt som layoutare när man får vara med från början. Vi hade en tydlig idé som jag verkligen fick tid att jobba med. Och det är kul att skapa något rent fysiskt – med sax, tråd och penna. Det blir inte alltid helt perfekt men det ger en annan dimension till redigeringen. Något som inte går att skapa digitalt, säger en glad Niklas Wennergren.

Pillrigt jobb

Han jobbade rent hantverksmässigt med layouten, ett riktigt pillrigt jobb.

– Jättekul att jag blir nominerad. Min ambition är alltid att försöka tänka nya lösningar, det här var ett sätt att göra det på.

Nominering för layouten löd så här: ”Med ett rött garnnystan, en handfull röda pins, gula post it-lappar och foton ur förundersökningen gjorde Niklas Wennergren precis som polisen: Naglade upp alla bevisföremål på en filttavla. Med hjälp av den nästintill hantverksmässiga metoden, där lager läggs på lager, lyckas han i Arbetets magasin skildra ett drama som håller läsaren fångad – ända fram till den lyckliga upplösningen.”

Klicka här för att läsa reportaget i magasinsformat.

Övriga nominerade i klassen är 

Ali Moosavian, ”Olika så in i Norden 2.0”, Polistidningen 

Fredrik Öhlander, ”Tyst i klassen! Varannan lärare utsätts för skadligt buller”, Läraren 

På Fackförbundenspressens dag den 9 maj står klart vem som gjort den bästa redigeringen förra året.