Tre veckor har gått sedan beslutet att plocka bort tågvärdarna på hälften av Stockholms pendeltåg. De ska fasas ut helt under året och ersätts med kameror.

Det har väckt stor kritik och lett till sjukskrivningar. Nu har MTR, alltså bolaget som kör på uppdrag av regionens trafikförvaltning, en planerad trafikminskning med en fjärdedel. Det gäller fram tills på måndag nästa vecka.

– Det gör vi för att få stabilare trafik med färre inställda tåg, säger MTR:s presstalesperson. 

Beror det på situationen med tågvärdarna och lokförare som är sjukskrivna?

– Precis, vi har personalbrist och det är många som är sjukskrivna fortfarande.

”Självklart inte nöjda”

Trafikförvaltningens ton är ganska hård. ”Även om trafiken är stabilare nu än den har varit tidigare i mars är vi från trafikförvaltningens håll självklart inte nöjda med reduceringen. Vår utgångspunkt är att MTR ska leverera den trafik som vi har beställt – det vill säga köra 100 procent och ingenting annat.”

Hårdast är nog tonen ändå från fackligt håll. Oron hos de anställda finns kvar och många är alltså sjukskrivna. Främst handlar oron om säkerheten och risken för hot och våld mot lokförare som ensamma ska sköta tågen. 

– Vi känner oss otrygga på tåget. Vi får ensamt ansvar för alla resenärer. Vi kan ha upp till 1 800 resenärer med oss på ett långt tåg i rusningen, sade lokföraren och fackligt engagerade Melissa Svenhard till Arbetet nyligen.

”Inte ens en droppe”

Under onsdagen arrangerade Seko Pendelklubb och andra fackklubbar en ”uppvaktning” utanför SL:s huvudkontor i Stockholm, med anledning av trafiknämndens möte, där frågor om tågvärdarna skulle hanteras.

Dels ville regionens minoritetsstyre med S, C och MP skjuta till 1 000 timmar i månaden fram tills årsskiftet för ”trygghetsskapande resurser”. Något de fick igenom, enligt Vänsterpartiet i region Stockholm vars förslag om att helt riva upp avvecklingen av tågvärdar röstades ner.

Dels tog nämnden emot en konsultrapport från WSP om riskerna med att ersätta människor med kameror. Den konstaterar att det mesta skötts bra och att risker kring säkerhet, arbetsmiljö och för resenärer har hanterats på rätt sätt.

Men missnöjet pyr. En av de som stod utanför SL:s huvudkontor är Rainer Andersson, ordförande för Seko pendelklubben som bland annat organiserar tågvärdar. Han säger att tillskottet på 1 000 timmar motsvarar 6,5 heltidstjänster medan det är 350 tågvärdar som ska plockas bort.

– Det är så larvigt så det liknar ingenting. Det är inte ens en droppe i havet, säger Rainer Andersson.

Demonstration inför att Region Stockholms trafiknämnd har möte. Demonstrationen vid Lindhagensgatan 100 i Stockholm.
Många samlades vid Lindhagensgatan 100 i Stockholm under onsdagen.

”Löftesbrott”

Känslan av svek har varit stor de senaste veckorna. Det blev inget av Socialdemokraternas löfte före valet att rädda tågvärdarna på pendeltågen i Stockholm. 

– De lovade oss att riva det här systemet om de vann region Stockholm, vilket de gjorde, mycket tack vare den fackliga kampen. Men de svek löftet, sade Melissa Svenhard till Arbetet för ett tag sedan

Och nu tycker Rainer Andersson att det skett ytterligare ett ”löftesbrott”. 

För några veckor sedan var han på ett möte med nämndens vice ordförande Jens Sjöström (S), han som på Facebook lovade att riva upp beslutet med slopade tågvärdar. Det resulterade i vad Rainer Andersson beskriver som ytterligare ett löfte, nämligen att skyddsombuden skulle få ta del av underlaget till WSP:s konsultrapport. 

Men när de väl fick se förslaget var det ett annat, konstaterar han. Nu handlar det i stället om att skyddsombuden på MTR ska få komma till trafiknämnden och ge sina synpunkter på rapporten. 

V kritiskt till utredning

En annan som är kritisk till det är Lina El Yafi (V), ledamot i trafiknämnden. Hon tycker inte att de som samarbetsparti fick vad de blivit lovade efter valet. Nämligen en ordentlig utredning av säkerhet för resenärer och personal. Och att ta in skyddsombuden efter att rapporten kommit är hon också kritisk till:  

– Det är lite sent kan man tycka, säger hon.

Arbetsvärlden har tidigare rapporterat om att fackförbundet ST larmat till Arbetsmiljöverket om ensamarbetet och att förbundet även driver en arbetsrättslig tvist som handlar om att skyddsombud inte fått delta i arbetet med konsultrapporten. 

Striden är långt ifrån över, konstaterar klubbordförande Rainer Andersson. Dagens beslut i trafiknämnden avgör ”ingenting”. 

– Det visar att de måste backa på något sätt. De är ju pressade. De förstår att det här fungerar inte. Så det här gör oss bara ännu mer beslutsamma.

Innehåll från Spotify

Genom att klicka på knappen godkänner du Spotifys dataskydsspolicy.