”Vad vill vi ha?”
”Tågvärden kvar!”

Det skallade cirka 60 tågvärdar, lokförare och andra som under tisdagen protesterade utanför Stockholms lokaltrafiks kontor i Hornsberg, i centrala Stockholm. 

Protesten riktades mot ett beslut som fattades av en oenig trafiknämnd i region Stockholm i mitten av juni. 

Då bestämdes att MTR, som bland annat driver pendeltågen i Stockholm, ska ersätta drygt 350 tågvärdar med övervakningskameror. Tanken är att vid sommaren 2023 ska kameror ha ersatt de mänskliga värdarna.

”Bara skit”

– Det är bara skit och kommer att bli kaos, säger Hans Eriksson som jobbat som tågvärd i 23 år.

Tågvärdarna kommer att erbjudas andra tjänster inom MTR-koncernen. Men i dagsläget vet ingen vilka jobb det handlar om.

– Det är så enkelt att från arbetsgivaren säga ”ni får ett annat jobb”. Men vi är fan inga tjänstehjon som man bara kan ställa upp. Mina kolleger har ju stannat kvar för att de har jobb som fungerar med barn, förhållanden, studier, vad det nu är, säger Rainer Andersson, ordförande för Sekos pendelklubb.

Emelie Gustafsson är också på plats utanför SL:s kontor. Hon har hunnit jobba som tågvärd på heltid i ett och halvt år när nu beskedet kom att yrket försvinner.

– Jag sökte ju för att jag ville ha just den rollen. Jag gillar det extra ansvaret och ha nära kontakter med resenärer. Och jag hade inte insett innan hur mycket en tågvärd faktiskt gör. 

Beslutet rivs inte upp

Flera av tågvärdarna på plats berättar hur de tar hand om fulla ungdomar på nätter, håller ett vakande öga över unga kvinnor i ensamma vagnar då det är tågvärden som har koll på videoövervakningen inne i tågen, hjälper äldre vid hala plattformar och rullstolsburna med ramper. 

Ansvarig politiker Kristoffer Tamssons (M) kom ut och mötte de protesterande. Men att beslutet ska rivas upp är inte aktuellt, då det finns en majoritet för.

Nya jobb

I ett mejl till Arbetet skriver MTR:s presschef Maria Hansson att förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kommer att ske under hösten. Men att det finns ”många intressanta roller” inom koncernen. 

”Vårt mål är att pendeltåget även i framtiden skall vara ett tryggt och säkert alternativ för alla resenärer. För att säkerställa det kommer vi bland annat att tillföra en ny roll som heter operativt trafikstöd som är ett mobilt team som snabbt ska kunna assistera lokförare vid till exempel en händelse”, skriver hon.

Tågvärden Emelie Gustafsson tror inte att mobila team hinner ut så snabbt som kan behövas när något händer.

– Jag hoppas att politikerna inser hur dåligt och farligt det här blir. Jag skulle inte åka med bara en lokförare. Det är också synd om förarna som blir lämnade själva ombord.