Billiga kläder och rykten om barnarbete – det här vet vi om Shein
Vad vet vi egentligen om Shein – Kinas mest mystiska miljardbolag? Arbetet Global reder ut.
Med en armé av småskaliga influerare och extremt låga priser har Shein utmanat etablerade fast fashion-jättar som Zara och H&M.
Samtidigt är mycket lite känt om Shein.
En förklaring är att Shein inte är börsnoterat. I samband med börsnoteringar måste bolag offentliggöra en stor mängd detaljer för att aktiespekulanter ska kunna vara säkra på vad de köper. Men Shein är privatägt och har inga sådana krav på sig.
En annan förklaring är att Shein till skillnad från Zara och H&M är baserat i diktaturen Kina, där fria medier inte existerar och det är svårare att granska företag.
En tredje förklaring handlar om Sheins egen strategi. Företaget har valt att lämna ut så lite information som bara möjligt. Och frågan är om man kan lita på det lilla Shein berättar.
Vad vet vi, och vad vet vi inte, om det mystiska miljardbolaget?
Här har vi samlat 13 frågor och svar.
Vem startade Shein?
Grundades Shein av en kines-amerikan som studerade vid prestigefyllda George Washington-universitetet eller av en fattig lantbrukarson från kinesiska Shandong? Uppgifterna går isär. Kinesiska medier hävdar att grundaren Xu Yagtian, även känd som Chris Xu, kommer från en knaper bakgrund och försörjde sig genom extrajobb medan han pluggade på tekniska högskolan i Qingdao. Xu är notoriskt medieskygg och ger aldrig intervjuer. Han är född 1984 och kommer enligt affärstidningen Forbes på plats 490 över världens rikaste personer.
Vad är Sheins affärsidé?
Inom modebranschen talas det om fast fashion, en affärsmodell som bygger på många kollektioner, stora volymer och låga priser. Sheins idé har beskrivits som ultra fast fashion. Där andra modebolag placerar färre men större beställningar baserad på förväntad försäljning, gör Shein i stället fler och mindre beställningar baserade på efterfrågan. Shein kan släppa upp till 10 000 nya plagg på sin sajt varje dag. Inget annat modebolag i världen är i närheten av de siffrorna.
Hur blev Shein så stort?
Grundaren Xu kommer inte från modebranschen utan är expert på sökmotoroptimering, alltså hur du gör en sajt lätt att hitta till när någon söker i exempelvis Google. 2008 startade han en webbutik med målet att identifiera och sälja just de varor som konsumenter i Västvärlden sökte efter. 2011 registrerade Xu domännamnet She Inside och övergick till att enbart sälja brudklänningar, sedan han enligt legenden funnit att ”wedding dress” var en av engelskans mest googlade termer. She Inside började sälja egendesignade kläder och bytte 2015 namn till Shein.
Vilken roll spelar sociala medier?
I en intervju med tekniktidningen Wired beskriver analytikern Nick Baklanov Sheins marknadsföringsstrategi. Även om många modebolag samarbetar med influerare är Shein unikt sett till antalet samarbetspartners. Shein riktar främst in sig på det som kallas ”mikroinfluerare”. Dessa får gratis kläder och rabattkoder som de kan dela med sina följare, i utbyte mot kommission på försäljningen. Många av dessa influerare är minderåriga och når en jämngammal målgrupp. Strategin är kostnadseffektiv och har gjort Shein till överlägset störst i sociala medier som Tiktok, Instagram och Youtube.
Är Shein större än H&M?
Det korta svaret är nej. Det lite längre svaret är att det beror på hur man räknar. I april värderades Shein till 100 miljarder dollar. Det är mer än både H&M och Zaras ägare Inditex tillsammans, men samtidigt är värderingen hypotetisk eftersom Shein inte är börsnoterat. H&M hade intäkter på drygt 23 miljarder dollar under 2021 medan Sheins intäkter låg på knappt 16 miljarder dollar. Intäkter är inte heller samma sak som vinst, och även om Sheins siffror inte är offentliga finns det skäl att misstänka att marginalerna hos H&M är högre. I fråga om antalet nedladdade appar globalt är Shein redan nästan dubbelt så stort som H&M.
Varför är Shein så billigt?
Sheins kläder kostar ofta hälften så mycket som motsvarande plagg hos konkurrenterna. Hur går det ihop? Företagets egna företrädare menar att det handlar om en smart affärsmodell. Shein börjar med små beställningar – bara 50–100 plagg – och skalar upp produktionen först om ett plagg blir populärt. Det gör att få kläder förblir osålda. Andra förklaringar är internationella regelverk som gör att frakt från Kina är billigt samt att de beställningar som privatpersoner gör från Shein som regel är så små att de kan importeras tullfritt. Men det finns också misstankar om att Shein pressar priserna genom att välja underleverantörer som betalar för låga löner till textilarbetarna.
Var tillverkas Sheins kläder?
Stora delar av modebranschen har rört sig mot ökad transparens i sina leverantörskedjor. Företag som H&M och Lindex redovisar exempelvis öppet var varje plagg tillverkas. Shein bryter helt mot denna trend. Det är känt att kläderna tillverkas i Kina och att många av fabrikerna ligger i staden Guangzhou, i övrigt är det locket på. I Kina är fackföreningar förbjudna, förutom ACFTU som kontrolleras av kommunistpartiet.
Hur är Sheins miljöpåverkan?
Enligt uppskattningar används varje nytt plagg i genomsnitt tio gånger innan det kastas. Modebranschen står för runt 10 procent av de globala klimatutsläppen, mer än flyget och sjöfarten tillsammans. Sheins affärsidé, att stimulera masskonsumtion genom att uppmana konsumenter att hoppa på den senaste trenden, är i grunden ohållbar. Men den kritiken kan riktas mot hela fast fashion-industrin, inte bara mot Shein.
Hur är villkoren i textilfabrikerna?
På sin sajt skriver Shein att ”människor förtjänar en lön som går att leva på” och att samarbetspartners som bryter mot lagar eller överenskommelser omedelbart stängs av. I praktiken är påståendena omöjliga att kontrollera eftersom Shein hemlighåller information om sina leverantörer. Hösten 2022 lyckades brittiska Channel 4 filma med dold kamera inuti två textilfabriker. Då vittnade textilarbetarna om 18-timmarsdagar och svältlöner. Efter att ha gjort en egen utredning tillbakavisade Shein påståendena om för låga löner men erkände att arbetsdagarna varit för långa. 2021 lyckades företagsgranskaren Public Eye identifiera 17 textilfabriker som tillverkar åt Shein. Där dokumenterades 75-timmarsveckor utan lediga dagar och lönefusk.
Förekommer barnarbete hos Shein?
Rykten om barnarbete på textilfabrikerna som tillverkar åt Shein har spridits i sociala medier, men inga trovärdiga bevis har lagts fram. Shein har tillbakavisat alla anklagelser. Att barnarbete förekommer i Kinas jättelika textilindustri har tidigare dokumenterats av journalister.
Hur är det med tvångsarbete?
Shein skriver på sin sajt att företaget ”aldrig NÅGONSIN” befattar sig med tvångsarbete. Men laboratorietest utförda för affärstidningen Bloomberg har visat att Sheins kläder innehåller bomull från den kinesiska provinsen Xinjiang, där över en miljon människor från den muslimska minoritetsgruppen uigurer internerats i arbetsläger. Xinjiangs bomullsproduktion bygger enligt människorättsorganisationer på tvångsarbete och företag som H&M, Nike och Adidas bojkottar råmaterial från regionen. USA införde 2020 lagstiftning som ska stoppa bomullsimport från Xinjiang, men Shein klarar sig genom en lucka i lagen.
Är Sheins kläder giftiga?
I slutet av november 2022 rapporterade Greenpeace Tyskland att 15 procent av Sheins plagg ”innehåller hälsofarliga kemikalier som överstiger EU:s gränsvärden”. Det bryter mot EU:s regler, men importen av giftiga plagg kan fortsätta eftersom EU brister i kontrollen.
Stjäl Shein andras design?
Modebolag som Zara, Levi Strauss och Ralph Lauren har anklagat Shein för designstöld. Samma anklagelser har framförts av många småskaliga modeskapare som inte har de ekonomiska musklerna att dra en jätte som Shein inför rätta. Kritiker menar att designstölderna är en del av affärsmodellen. ”Syftet med fast fashion är att hitta och kopiera trender, inte att skapa nya”, skriver sajten Plagiarism Today.