Inte konstigt att Rebecca Weidmo Uvell, Henrik Jönsson och Peter Wennblad hatar fossilfritt stål
Hybrit och Northvolt hotar högerns drömmar om ett samhälle där arbetare jobbar som skoputsare, skriver Arbetets politiska redaktör.
– Jag lägger ned min verksamhet i Skellefteå efter 22 år för det går inte att rekrytera folk längre. Vi kan inte vara kvar, vi kan inte fylla på. För Northvolt konkurrerar med så mycket högre löner och de sopar banan med allt egentligen.
Investeraren och callcenter-entreprenören Gunilla von Platen skummade av missnöje när hon i november besökte Dagens Industris webbteveprogram Börsmorgon.
Batterifabriken Northvolt i Skellefteå, en av banerförarna för den gröna nyindustrialiseringen i norra Sverige, slår sönder hennes affärsidé. Och det genom att betala folk vettiga löner.
Så kan vi inte ha det, tydligen.
Nu har von Platen i alla fall fått något sorts eldunderstöd av tyckarhögerns förstakedja.
Wennblad och Weidmo Uvell
Svenska Dagbladets slugger Peter Wennblad, den på Youtube pågående Pappas pengar-spinoffen Henrik Jönsson och Rebecca Weidmo Uvell – grävaren som inte kan skilja en spade från ett dasslock – har som på en given signal bestämt sig för att sänka Hybrit.
Och Hybrit, det är SSAB, LKAB och Vattenfalls projekt för att göra svensk ståltillverkning fossilfri. Ingen liten sak. Stålindustrin släpper ut enorma mängder växthusgaser och globalt står man för sju procent av alla koldioxidutsläpp. I Sverige är siffran tio.
Det är svindlande och klimatförändringarna kräver snabba och stora åtgärder. Industrin räknar med att politiker och väljare i hela världen kommer styra bort från kolberoendet och man har affärsmässigt agerat på det, så att säga. I dagarna meddelade EU och USA exempelvis att man går vidare med att införa klimattullar på stål.
Att Hybrit – med svenska staten i ryggen – gått före har varit oerhört viktigt för att andra ska våga satsa på fossilfritt stål. Hybrits pionjäranda har också välförtjänt hyllats av Internationella energirådet, IEA.
Men firma Wennblad-Jönsson-Weidmo Uvell gillar det inte: Hybrit är ett miljöpartistiskt projekt! Det är slöseri med skattepengar! Det är för dyrt! Elen kommer ta slut!
Kritiken har vänligt nog bemötts av LKAB:s presschef Anders Lindberg, men man kan fundera på vad det är med stora industrisatsningar som gör högern så arg.
Att LKAB:s vd uttalat sig positivt om vindkraft är väl en faktor. Att både LKAB och Vattenfall är statliga bolag är en annan. De flesta begriper att, precis som med kärnkraften, så måste staten ta en del av risken i gigantiska projekt som Hybrit. Helt eftersom kapitalet inte vågar. Det där biter inte på kokohögern. Sälj skiten, sänk skatten för stålarna, låt kvartalskapitalismen bestämma om klimatkollapsen är något att bry sig om!
Men Weidmo Uvell, Jönsson och Wennblad koordinerade gnällattack är också grundad i borgerlig näringspolitik som den sett ut sedan Fredrik Reinfeldt tog över Moderaterna.
Hybrit hotar drömmen om springsjas-ekonomin
Här är industrin ”basically gone” och varje fabrik som ändå står kvar är en del i en socialdemokratisk komplott mot allt nytt och spännande.
Här ska exportindustrin aldrig stärkas och här ska staten gå in med skatterabatter och subventioner i lågproduktiva branscher. Här skapas nya jobb bäst om lönerna pressas nedåt på restauranger, i kaféer, i rut-företag och i andra serviceyrken där man aldrig kommer kunna betala ut särskilt höga löner.
Verktygen är skattesänkningar, sänkt a-kassa, försämrade socialförsäkringar, en förfallen integrationspolitik och nedrustad arbetsmarknadspolitik.
Trots detta syns nu alltså tecken på en klimatsmart nyindustralisering i norra och mellersta Sverige, till del beroende på statliga insatser och stöd under åren med S- och MP-regeringar.
Det kan högern bara inte tolerera. Genom sin blotta existens hotar Hybrit, och för all del Northvolt, drömmen om den dynamiska springsjas-ekonomi de vill upprätta.
Arbetare ska putsa skor
Arbetare ska inte ha välbetalda fabriksjobb.
Arbetare ska flå runt i portuppgångar och på villagator på jakt efter bråte och sopor.
Arbetare ska tjäna en app som berättar vad de ska jobba med i dag. Piccolo eller skoputsare? Hjälpa till att packa matkassar eller hjälpa någon att tanka bilen?
Arbetare ska ha på sig grälla uniformer och skynda fram med lunchsallader till kontorshus där fräcka entreprenörer kommer på att man kan kommendera arméer av daglönare genom en app.
Det ska, som det heter, löna sig att arbeta.
Men inte på Hybrit.