Åtta miljarder. Så mycket räknar Svensk Handel med att svenskarna ska handla för under Black Week, reaveckan som pågår just nu.

Det är en ökning jämfört med 2017 då Black Friday slog igenom i Sverige och försäljningen uppgick till fem miljarder, men en minskning jämfört med förra årets nio miljarder.

Svensk Handel konstaterar att hög inflation, dyra elräkningar och stigande räntekostnader dämpar köplusten i år.

”Rädd om sitt arbete”

Black Week brukar innebära mycket arbete för bland annat lagerpersonal, som ska skicka ut reabeställningarna.

Men på Elgigantens lager i Jönköping har personalen inte oroat sig för att få för mycket att göra i år, säger Johan Hambrink, Handels klubbordförande på Elgiganten logistik där. 

I stället har funderingarna gällt det Svensk Handel flaggar för – den dämpade köplusten.

– När allt blir mycket dyrare går du kanske inte och köper den nya tv:n eller den nya Ipaden om du inte verkligen behöver det. Så det har varit en oro inför att det ska bli dålig försäljning, säger Johan Hambrink. 

– Man är ju rädd om sitt arbete, konstaterar han.

Över hälften ska handla

Men hittills har försäljningen gått bra under veckan.

Företaget har tagit in mindre extrapersonal än tidigare år, men Johan Hambrink säger att det har fungerat som det ska.

– Förra året var vi för mycket folk här, i år har man hamnat mer rätt.

Om trycket ökar innan veckan är över kan man ta in mer folk från bemanningsföretag, säger han.

Black Week omgärdar Black Friday, den från början amerikanska readag som alltid infaller fjärde fredagen i november, efter Thanksgiving.

Enligt Svensk Handels konsumentundersökning från början av november planerade 52 procent av svenskarna att handla i samband med Black Friday. Det är något färre än de senaste två åren.