Fuck facket 4-ever. Den som följer svensk inrikespolitik minns säkert den gamla kampanjen från Centerpartiets ungdomsförbund. Med gröna clownnäsor drog ungdomsförbun­darna runt och argumenterade mot facket. 

I USA är försöken att krossa facket big business. USA:s antifackliga konsultbolag rör sig och verkar i storföretagens skugga. En verksamhet som omsätter miljarder.

På beställning skrider konsulterna till handling. ”Vår passion: Att våra kunder får förbli fria från fack­föreningar”, som ett av bolagen beskriver sig. 

En facklig våg genom landet

Sms-bombning, tvångsmöten eller rena trakasserier. Både tillåtna och otillåtna metoder används när facket ska motas bort. Vi djupdyker i de antifackliga konsultbolagens tveksamma arbetsmetoder.

Den som försöker sig på att bilda fackförening i USA får räkna med att möta ett benhårt motstånd och betala ett högt pris.

Men på kaffekedjan Starbucks i USA lyckades förra året några av de anställda med det omöjliga. De rös­tade för att bilda fackförening. 

En våg av facklig aktivitet spred sig genom landet. Men det fick också Starbucks att gå till motattack. Landets ledande antifackliga juristfirma kopplades in. 9 000 butiks­chefer har nu utbildats i hur de ska bekämpa facket.   

De vill knäcka facken 4-ever

Den svenska fackföreningsrörelsen är ett rejält och välmående muskel­berg jämfört med facket i USA. Men det betyder inte att allt är frid och fröjd. Långt därifrån.

Det var inte länge sedan betaltjänsten Klarna försökte göra sig av med fackligt aktiva här i Sverige. Svenska storbolag som Ikea har i sin tur anlitat antifackliga konsulter för att hålla facket borta i sin verksamhet i USA. 

Bakom storbolagens oklanderliga fernissa är det alltså inte alls särskilt fräscht.

Nästan så man kan misstänka att bolagscheferna bakom stängda dörrar drar på sig samma gröna clownnäsor som Centerns ungdomsförbund en gång använde. Att de precis som Cuf vill knäcka facket för alltid.