SPANING. Nördhösten är här! 

För två veckor sedan sparkade HBO igång sin Game of Thrones-prequel House of the Dragon, Disney fortsätter pumpa ut sitt marvelmultiversum med serien She-hulk och filmen Black Panther 2 (Wakanda Forever), men kronan på hela kalaset måste ändå vara Amazons miljardproduktion Rings of Power (Maktens ringar).  

20 år efter Peter Jacksons sista Sagan om Ringen-filmer får vi nu alltså återvända till Midgård.  

Enter: Nerd rage.  

Nerd rage är en typ av contentstorm som uppstår på sociala medier när en global underhållningsjätte släpper en ny franchise, gärna baserad på femtio år gamla serietidningar eller hundraåriga fantasy-böcker.  

I källare och studentkorridorer runt om i västvärlden plockas Røde-mikrofoner och kamerastativ fram när fans och kulturkrigare ska plocka isär varenda trailer, intervju och läckta manusrad.  

Men vad är det här? En dvärg utan skägg!? Vad har vi här? En SVART valyrier!? RAGE. 

Fördjupa i Nerdrotic 

Innan jag fortsätter måste jag fördjupa mig specifikt i Youtubekanalen Nerdrotic. Inte minst för att redaktör Klenell bad mig att titta ”lite extra” på den här kanalen trots att jag redan slitit mitt hår över sagda kanal inför sagda redaktör.  

Nerdrotic är en medelålders man med långt skägg, tejpade glasögon och ungefär exakt så stora påsar under ögonen man förväntar sig att en man som tänker för mycket på intersektionell feminism ska ha.  

Varannan dag postar han en till två videos med titlar som ”Rings of Power CRINGE”, ”Woke Batman CANCELLED” och ”She-Hulk is an ABOMINATION”.

Nerdrotic har döpt om Marvel Cinematic Universe, förkortat MCU, till ”M-she-U” och hans starkaste argument mot Maktens Ringar tycks vara att det är påhittad ”fan fiction”. Och just det, Annutar/Sauron ser för bögig ut.  

När han för en gångs skull är positiv inför något på en streamingtjänst, som nya House of the Dragon, inleds klippet ändå med ett så kallat satiriskt masturbationsmaraton som hånar andra Game of Thrones-kanaler på Youtube.  

Perfekt för algoritmen

Poängen med kanaler som Nerdrotic, en kanal med i Youtubemått mätt halvdan mängd prenumeranter på en halv miljon, är att han är perfekt för algoritmen.  

Jag, en enkel svensk-ish tjej utan intresse för MAGA-hattar eller konspirationsteorier, får upp honom ständigt.  

Och då måste jag verkligen understryka att det extremaste jag ser på Youtube är någon finnklämmarvideo och mest håller mig till historisk sömnad, dioramabyggen och talsynteser som läser upp relationsdramer från Reddit.  

Algoritmer är för Google (som äger Youtube), Facebook och Twitter hårt hållna affärshemligheter eftersom de styr hela vårt användar- och därmed köp- och annonstittarbeteende.  

Detaljerna är höljda i Helcaraxë-dunkel men kan i enklaste form sammanfattas såhär: människor går igång på känslor, särskilt på ilska, känslor håller kvar människor, alltså premierar algoritmen ditt vredesutbrott.  

För eller emot spelar ingen roll, bara du blir arg på fenomenet klippet skildrar eller på klippets skildring av fenomenet.  

Slå ihop det med en film eller en tv-serie som har ett multimiljardbolag som Disney eller Amazon i ryggen och du har en perfekt storm: Från vänster kommer en franchise, från höger kommer en snubbe som är förbannad.  

Progressiv i nerd rage

Plötsligt sitter man som progressiv i ett eget nerd rage.

Lurad att försvara slavdrivarföretag som Amazon, hyllande mediokra TV-serier som den mest banbrytande feminism samtiden skådat sedan Judith Butlers Genustrubbel.  

Detta alltså trots att det faktiskt vore mer woke om dvärg-kvinnorna fick ha sina kanontrogna skägg. 

Och tjej-hulken kan prata om kvinnlig vrede bäst hon vill. Något feministiskt statement blir det inte förrän Disneys kåta chefer törs släppa fram en kvinnlig hulk som är lika ful och skräckinjagande som sin kusin.