Hamnarbetarförbundet var först ut med blockad mot ryska fartyg och gods med koppling till Ryssland. Den inleddes redan den 28 mars.

Den 1 maj hakade Transportarbetarförbundet på. Båda bojkotterna, som är en stridsåtgärd, ska pågå till den sista maj.

Nu i veckan gick arbetsgivarorganisation Sveriges Hamnar ut med att man stämmer Hamnarbetarförbundet till Arbetsdomstolen, AD.

Man skickade då in en stämning om en så kallad fredspliktsinvändning till AD, som ska avgöra fallet i morgon fredag.

”Att svenska företag kan lita på att arbetsfreden i hamnarna respekteras är av största vikt för att upprätthålla såväl svenskt välstånd som legitimiteten för kollektivavtalsmodellen. Det är därför inte en framkomlig väg att i händelse av krig eller konflikt bortse från gällande regelverk. I oroliga tider är det extra viktigt att det råder ordning och reda på den svenska arbetsmarknaden”, skriver Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår, i ett pressmeddelande.

I början av april kom EU överens om ett nytt sanktionspaket, det femte i ordningen, mot Ryssland. Ryskflaggade fartyg ska inte tas emot i EU-ländernas hamnar.

Hamnarbetarförbundet: ”Helt overkligt”

Men flera varor är undantagna, som gas och olja. Och det är vad fackförbunden anser motiverar bojkotten. Att EU:s sanktioner inte är tillräckliga.

Hamnarbetarförbundets ordförande Martin Berg säger i en kommentar att företag som Volvo, Scania, IKEA och SKF på eget initiativ drar sig ur affärsrelationer med Ryssland.

– Då går hamnarbetsgivarna till domstol för att försöka tvinga våra medlemmar att lossa ryska råvaror som kan finansiera den ryska invasionen av Ukraina. Det känns faktiskt helt overkligt.

Mot Transportarbetarförbundet har det inte lämnats in någon fredspliktsinvändning.

– Hamnarbetarförbundet och Transport har två varsel som ser helt olika ut. Nu har vi lämnat in en fredspliktsinvändning och vänder oss till Arbetsdomstolen i fallet med Hamnarbetarförbundet, sedan får vi analysera vad Arbetsdomstolen säger. Först därefter tar vi ställning till nästa steg, säger Håkan Filipsson, pressansvarig på Transportföretagen.

Transportarbetarförbundet skriver i ett pressmeddelande att ett en gemensam hantering är det bästa, men att så som läget är nu väljer förbundet att agera ändå: ”Transport står bakom Ukraina till hundra procent i kriget och vi är beredda att agera i solidaritet med våra fackliga kamrater och med medborgarna i Ukraina på kort varsel.”

– Frågan om blockad är ytterst komplicerad eftersom det bara är en väldigt liten del av de ryska handelsfartygen som anlöper svensk hamn. Effekten av en icke EU-samordnad blockad riskerar att få väldigt liten påverkan. Förhoppningsvis kan det här sätta press på övriga EU länder att agera, säger förbundsordföranden Tommy Wreeth i pressmeddelandet.