Maria Öhman ska lasta en båt med byggvaror. Med fler spännband än nödvändigt säkrar hon lasten.

#FarligtJobb

Det finns jobb där ett misstag kan kosta dig livet. Där säkerheten är allt. Vi har satt en Goprokamera på några av dem som lever med riskerna så att de kan skildra sin vardag. 

Möt dem på arbetet.se och i Facebook-gruppen #FarligtJobb.

21 meter långt, 25 meter högt och med en maxvikt på 5 100 kilo. Kranen som Maria Öhman styr kan lasta av och på det mesta på lastbilen som hon specialbyggt för byggvaror.

– Inget lass är det andra likt. Jag har frihet under ansvar. Jag sköter mig själv, får ett uppdrag som jag ska lösa på bästa sätt och se till att kunderna blir nöjda.

I dag är första leveransen på Dalarö, söder om Stockholm. Som egen åkare får hon uppdrag av Haninge Åkeri som fungerar som sambandscentral åt åkare.

En båt ska lastas med byggvaror som sedan åker vidare mot en liten ö utan bilförbindelse. Långa brädor, takpapp, takpannor och armeringsjärn ska ombord.

”Jag lever med riskerna och jag vill inte utsätta mig själv för något så därför måste jag alltid analysera innan hur det ser ut på ett ställe”, säger Maria Öhman.

”Vi körde järnet”

Maria Öhman tar först loss alla spännband innan hon får fart på lyftkranen.

– Jag har som princip att jag alltid sätter på några fler spännband än det behövs när jag säkrar lasten. Skulle det hända något är det över min makt, säger hon.

Jack Russeln Fendra springer förtjust omkring i morgonsolen. Havet glimrar. Fendra får antingen följa med Maria Öhman eller hennes man under arbetspass. Sedan pandemins start har de haft väldigt mycket jobb.

– Alla bygger om och det är enorm efterfrågan på byggmaterial. Förra året körde vi järnet och tog bara en veckas semester. Men det var slitigt så i år blev det fyra veckor ute med båten.

Jag har haft sådan tur att jag hade en pappa som jämt tjatade på mig som liten att jag skulle böja benen vid lyft. Ner, upp, ner, upp. Det har gjort att min rygg har hållit alla dessa år

Maria Öhman (fotograferad av Jonas Gratzer)

66 döda de senaste tio åren

Enligt statistik från Arbetsmiljöverket är transportsektorn en av de branscher som är mest drabbade av dödsolyckor och lastbilschaufförer är den enskilt mest utsatta gruppen. Sammanlagt har 66 lastbilsförare omkommit på jobbet de senaste tio åren.

Sedan 2016 har det skett drygt 8 200 arbetsplatsolyckor bland landets lastbil- och långtradarchaufförer. Ett par tusen av dessa är frakturer och 3 000 personer har tvingats till en sjukfrånvaro som var längre än 14 dagar.

– Jag lever med riskerna och jag vill inte utsätta mig själv för något så därför måste jag alltid analysera innan hur det ser ut på ett ställe. Jag måste förebygga riskerna innan de inträffar.

Maria Öhman har kört lastbil i 34 år. Hon började köra fjärrtrafik, det vill säga långt. Första resan gick till Danmark. Men jobbet som hon har nu är roligare, tycker hon. Variationen är bäst. Några turer i Storstockholm, ibland mot Trosa eller Norrtälje, och alla möten med kunder.

Döda vinkeln är större i en lastbil så Maria Öhman måste ha ständig koll runtomkring sig.

Kan aldrig koppla av

– Jag kan aldrig koppla av när jag kör. Jag måste analysera risker hela tiden och ha koll på alla runtomkring. Döda vinkeln är större i en lastbil, säger hon.

Hon har aldrig varit med om en olycka och kroppen är i form. Inga krämpor än så länge, vilket hon tackar sin pappa för.

– Jag har haft sådan tur att jag hade en pappa som jämt tjatade på mig som liten att jag skulle böja benen vid lyft. Ner, upp, ner, upp. Det har gjort att min rygg har hållit alla dessa år.

Maria Öhman jobbar på med spakarna till kranen. Efter en knapp halvtimme är hon nästan klar och hon hejas på av kaptenen Fredrik Liljeblad som ska köra båten mot Aspön.

– Jag älskar kombinationen av att vara ensam och att träffa kunder. Skulle jag ha en dålig dag så behöver jag inte visa det för kunden då sätter jag mig i bilen och har på hög musik.

När lasten är på båten ska alla spännband rullas ihop och läggas in i små förvaringsfack på lastbilen. Därefter är det dags att ta sikte mot Västerhaninge där nästa last ska på.

– Det blir nog ett par korta turer i området och så en sväng mot Huddinge efter det.

LISTA Här är branscherna med flest dödsolyckor

De senaste tio åren har 404 personer omkommit i olyckor på jobbet. Ytterligare 60 personer verksamma i utländska företag dog på jobbet i Sverige under samma period. Av de 404 omkomna var 31 kvinnor och 371 män.

FILM Se Maria Öhmans arbetsdag från förarhytten

Diskutera och berätta

Gå med i Facebook-gruppen #FarligtJobb – Arbetet.se för att dela med dig av dina erfarenheter. Här publicerar vi även en massa material om dödsolyckor och risker i arbetet.

Läs tidigare delar i #FarligtJobb