Inga samhällsproblem är viktigare än invandringen. Alla samhällsproblem är egentligen invandringsproblem.

Så lät det när Expressens liberala ledarredaktör Anna Dahlberg i söndags förklarade hur landet ligger. Allt – utom möjligen det här med klimatförändringar som riskerar göra vår planet till en Mad Max-öken – har med invandring att göra.

Jo tack vi har märkt att ni tycker det. Och sällan har det väl varit så tydligt som i reaktionerna på Riksrevisionens nya granskning av Pisatestet 2018.

Regeringen ”manipulerar verkligheten”, tycker Kristdemokraternas Ebba Busch. 
Utbildningsminister Anna Ekström har ”medvetet mörkat för att försöka försköna resultaten i svensk skola”, anser Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin.

”Systematiskt och överlagt fusk för att dölja misslyckanden kopplade till massinvandringen”, enligt SD:s Jimmie Åkesson.

Vad är ens Pisa för någonting? Och har Anna Ekström iscensatt en enorm bluff för att framställa svensk skola i bättre dager?

Pisatestet är en internationell mätning av skolelevers kunskaper, en urvalsstudie där runt sex procent av 15-åringarna väljs ut för att delta. Det är den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD som håller i testet och trots att kritik riktats mot det länge så har Pisa blivit en fästpunkt i svensk debatt.

Det sägs ibland att alliansregeringen förlorade valet 2014 när Pisa i december 2013 visade historiskt svaga resultat för svenska elever. Pisachocken bidrog i alla fall till att Stefan Löfven kunde bli statsminister.

Så när det visade sig att en alldeles för stor mängd elever i förväg plockats bort från att göra testet 2018 tog det hus i helvete. Alldeles särskilt som att bortplockningen motiverats med att Sverige tagit emot så många flyktingar. Här hade högeroppositionen plötsligt fått en egen Pisachock att exploatera.

Men OECD knorrade aldrig 2018. De hade redan godkänt att en för hög andel elever skulle exkluderas från testet.

Man förstod att det fanns många nyanlända elever som inte haft möjlighet att tillgodose sig tillräckligt med kunskaper. OECD gjorde till och med ytterligare en granskning av det svenska resultatet, men hittade inget att anmärka på.

Men Riksrevisionen anser alltså i sin granskning att exkluderingarna delvis gjorts på felaktiga grunder samt att regeringen och Skolverket inte tillräckligt väl har följt upp genomförandet. Längre än så går man inte i sin kritik.

Ändå har oppositionen bilden klar för sig. Regeringen myglar, fuskar och trixar för att dölja hur invandringen sänker svensk skola.

Alla vet att svensk skola har problem. Och skolforskningen är tydlig med vad problemen beror på.

Det handlar om effekterna av kommunaliseringen och friskolereformen. Om möjligheten för vinstdrivna skolkoncerner att driva skola och växa utom kontroll. Om skolpengen, fritt skolval och konstiga kösystem. Om besparingar i kölvattnet av 90-talskrisen, om en svältkur som pågått sedan dess och märkliga pedagogiska idéer som blåst genom utbildningsvärlden.

Det är klart att när stora grupper barn och ungdomar kommer till Sverige i skolåldern kan det bli en påfrestning på de skolor som får ta emot störst antal nyanlända.

Men ojämlikheten och segregationen är den stora utmaningen för svensk skola. Och grunderna till det ligger bra mycket djupare än att Sverige tagit emot många asylsökande.

Anna Ekström kommer inte göra något åt det, eftersom hon lovat Annie Lööf att låta bli.

Oppositionen förmår inte göra något åt det, eftersom man sitter i knät på de välfärdsoligarker som tjänar storkovan på att svensk skola slits isär.

Och kanske är det så man ska begripa Anna Dahlberg, Ebba Busch och Jimmie Åkesson.
Om alla samhällsproblem är invandringsproblem så slipper man lösa dem.