Bussförare om skyddsglas som inspekteras i dag: ”Livsfarligt”
”Jag kunde kört över gångtrafikanten.” I tillbudsrapporter beskriver bussförare på Keolis risker med skyddsglas vid förarplatserna. I dag, torsdag, gör Arbetsmiljöverket inspektion.
”Ta bort plexiglaset innan en dödsolycka sker.” ”Fullkomligt livsfarligt och jag skojar inte.” ”Vad som helst kunde ha hänt då siktförhållandet åt höger var noll.”
Citaten kommer från tillbudsrapporter som bussförare på Keolis Fredriksdalsdepå i Stockholm skrivit efter sina arbetspass. Det handlar om hur de upplever de skyddsglas som satts upp vid förarplatserna som smittskydd, för att åter kunna öppna bussarnas framdörrar.
Gång på gång beskrivs hur reflexer i glaset försämrar sikten, både i och utanför bussarna.
Arbetet har fått ut förarnas beskrivningar från Arbetsmiljöverket.
Huvudskyddsombudet Stephan Gard vände sig dit den 12 mars, med krav på att skyddsglasen ska tas bort.
I dag, torsdag den 25 mars, ska Arbetsmiljöverket göra en inspektion på depån.
– Jag är väldigt orolig, en olycka där någon blir påkörd av en buss kan ju sluta illa, säger Stephan Gard och konstaterar att ansvaret då faller på föraren.
– Jag hoppas att Arbetsmiljöverket agerar innan det händer, att de kommer med ett beslut snart.
Arbetet har tidigare skrivit om att det har väckt debatt runt om i landet att bussbolag monterat skyddsglas för att kunna öppna framdörrar som varit stängda av smittoskäl.
På Fredriksdalsdepån monterades skydden på 20 bussar i mitten av januari.
När Stephan Gard den 4 mars gjorde en anmälan om arbetsmiljöproblem till företaget hade man dittills fått in 38 tillbudsrapporter och 58 felrapporter från förare.
Sedan dess har fler bussar fått skyddsglas och fler tillbud anmälts, uppger han.
Stephan Gard jobbar själv fackligt större delen av tiden men brukar köra buss någon eller några dagar i veckan. Nu är han sjukskriven från de passen.
– Jag kan inte köra nu för jag blir åksjuk, jag tror att det beror på reflexerna i plexiglaset som hela tiden rör sig på höger sida. Jag har aldrig upplevt något liknande.
I ett svar på hans skrivelse från den 4 mars skriver företaget: ”Keolis anser att barriärskydden är trafiksäkra, något ingen ansvarig myndighet emotsatt sig.”
Man hänvisar också till att skyddet utformats enligt krav som Arbetsmiljöverket tidigare funnit tillräckliga för att förhindra risk för smitta.
Efter att ha fått det svaret vände sig Stephan Gard till Arbetsmiljöverket.
Arbetet söker Keolis för en kommentar om nuvarande situation.
På flera bussbolag, bland annat en annan av Keolis depåer i Stockholm, har skyddsombud tidigare tagit beslut om att stoppa arbetet i samband med att skyddsglas monterats.
Stoppen har dock hävts av Arbetsmiljöverket, som har sista ordet. Senast skedde detta nu i mars på bussbolaget Nobina i Borås. Sedan dess har fler bussar i Sjuhäradsområdet, där Borås ligger, öppnat dörrarna.
– Det är tragiskt att ekonomiska övervägande går före förarnas arbetsmiljö, säger Ronny Sunesson, ordförande för Sektion Trafik i Kommunal Väst i ett uttalande.
Anna Johansson, enhetschef på Västtrafik, sa till SVT i söndags att de öppnade dörrarna skapar ett bättre flöde för resenärerna och minskar risk för trängsel i dörrarna.
– Det är viktigt för att vi ska kunna ge bra service och kontrollera biljetter, sa hon.
Arbetsmiljöverket har tidigare betraktat frågan om försämrad sikt som en trafiksäkerhetsfråga, inte en arbetsmiljöfråga, och därför inte bedömt skyddsglasen ur den aspekten. Det kan dock ändras till följd av den stora mängden anmälningar.
Fler citat ur tillbudsrapporter:
”Cyklisten kunde ha blivit påkörd då jag var på väg in till hållplats.”
”Jag kunde ha kört på gångare/cyklister.”
”Vid högersväng in på S:t Eriksplan gående på höger sida syntes ingenting.”
”Svänger in på Erstagatan, solen ligger på. Det reflekterar så jag ser inte någonting i höger backspegel.”
”Tänk gärna på oss och förbättra.”
”Det går inte att hålla uppsikt i vagnen. FARLIGT!!!”