Ubers beslut är en följd av en dom i Högsta domstolen i Storbritannien i februari.

Domen slog fast att Uberförare ska räknas som ”workers”, en term som är unik för brittisk arbetsrätt och som befinner sig mellan en regelrätt anställd (”employee”) och en egenföretagare.

Som workers har Uberförarna rätt till den brittiska minimilönen på 10,85 pund i timmen i London och 9,50 pund (omkring 100 kronor) i resten av landet när de kör via Ubers app.

Förarna kommer också att få semesterlön och omfattas av tjänstepension, meddelar Uber.

Uber betalar alltså minimilön medan förarna kör via appen. De brittiska förarna ville i själva verket ha betalat från det att de loggar in på appen och står till förfogande.

– Därför tror jag inte att problemet i Storbritannien är löst, kommenterar Mats Andersson, ombudsman vid Transport med ansvar för taxibranschen.

– Betalning medan de har en kund i bilen har förarna haft redan tidigare. Väntetiden då du inte kör är fortfarande obetald.

För de taxiförare som kör för Uber i Sverige kommer förändringen i Storbritannien inte att få några följder, bedömer Mats Andersson.

– I Sverige fungerar Uber som vilken annan taxiväxel som helst. Förarna kan vara såväl egenföretagare som taxiföretag med anställda.

Men på ett större plan kan den brittiska domen få betydelse även för Sverige. Över hela Europa arbetar myndigheter med frågan om plattformsföretag ska betraktas som arbetsgivare, och vem som annars har ansvaret för dem som utför arbetet.

– I förlängningen kan domen i Storbritannien påverka hur den frågan bedöms även i Sverige, säger Mats Andersson.

I ett skriftligt uttalande säger Dara Khosrowshahi, vd för Uber globalt, att samtidigt som Uber nu vänder blad i Storbritannien ”fortsätter plattformsarbetare i olika länder i Europa att mötas av ovisshet”.

Ubers vd hoppas att andra plattformsföretag och ”europeiska beslutsfattare” ska etablera en minimistandard för branschen, samtidigt som den flexibilitet som följer med plattformsarbete bevaras.