Företag testar anställda med falska bonusmejl
Du får en julbonus på nästan 6 000 kronor. Det enda du behöver göra är klicka på en länk och fylla i några uppgifter. Skulle du göra det? Allt fler företag testar nu sina anställdas IT-disciplin.
Strax innan jul damp det ned ett mejl till de anställda på det amerikanska IT-företaget GoDaddy som säljer och adminstrerar domännamn på internet.
”Vi vill visa vår uppskattning för årets insats”, stod det i mejlet som kom från en adress som skulle kunna ha varit företagets egen.
”Tack vare er har 2020 har varit ett rekordår för oss och nu vill vi belöna er med en bonus på 650 dollar – nästan 6 000 kronor” – lovade mejlet.
Det enda personalen behövde göra var att klicka på en länk och fylla i några uppgifter innan den 18 december i år.
Trots att företaget jobbar inom en IT-bransch där nätfiske, som går ut på att lura av människor deras lösenord eller andra känsliga uppgifter, är en fråga som diskuteras livligt fyllde 500 anställda i det formulär som skickats, skriver den amerikanska lokaltidningen The Copper Courier i delstaten Arizona.
Två dagar efter mejlet skickade företaget ett meddelande till de som klickat på länken.
Denna gång var det företagets säkerhetschef Demetrius Comes som upplyste de anställda om att de inte klarat av säkerhetstesten och att de därför erbjöds en internutbildning i datasäkerhet.
Företaget har tidigare haft problem med läckor.
I våras utsättes GoDaddy för en nätattack som ledde till att lösenord till 28 000 kunder läcktes och under hösten så lurades anställda att klicka på länkar som gjorde att angripare kunde ta sig in i företagets system.
Men testet ledde till starka reaktioner.
På Twitter kritiserades företaget av anställda och utomstående för att ha testat sina anställda samtidigt som världen hukar under en pandemi.
Till saken hör också att företaget sa upp 800 anställda i juni i år för att fem månader senare presentera att de fått en stor ökning av kunder och intäkter.
GoDaddy har nu gått ut med en ursäkt och uppger att de förstår att de anställda är upprörda och att de i framtiden ska behandla sina anställda bättre, uppger tv-kanalen CBS.
Men GoDaddy är bara ett av flera företag som testat sina anställda genom att skicka nätfiskemejl. Det senaste åren har det växt fram företag som utför sådana test av anställdas nätdisciplin.
Under coronapandemin då allt fler jobbar hemma med sina datorer har problemen med nätfiske ökat.