Det är mellan danska Rødby och tyska Puttgarden som tunneln ska stå klar om åtta år, med både järnvägsspår och motorvägsfiler.

För att klara av målet ska tunnelarbetare köra dagliga tolvtimmarspass fyra veckor i sträck. Därefter är de lediga i fyra veckor, rapporterar TT.

– Det är närmast otänkbart. Jag vet inte vem i all världen man föreställer sig ska arbeta under de förhållandena, säger Palle Bisgaard, facklig sekreterare i 3F Byggegruppen, till sajten a4arbejdsliv.dk.

Det danska arbetsmiljöverket Arbejdstilsynet har gett klartecken till villkoren som ska gälla hos de nederländska företagen Van Oord Dredging och Boskalis International.

– Det är arbetsförhållanden som vi bara hör om i skräckhistorier från utlandet och inte något som hör hemma på en dansk arbetsplats, säger Palle Bisgaard, som ställer sig oförstående till klartecknet från den danska myndigheten.