Ett planerat skyddsstopp för spårvägen i Göteborg har skjutits upp ett dygn till 20 maj, klockan 15.

Konflikten mellan skyddsombuden och Göteborgs spårvägar handlar om säkerheten för spårvagnsförarna under coronaepidemin, rapporterar TT.

– Alla förarhytter är inte täta. Det har pågått sedan mitten på mars, men det händer ingenting, säger Johan Kanmert, skyddsombud och ledamot i sektion Trafik, Kommunal Väst, till TT.

Förarna menar också att de måste åka i fullsatta vagnar på schemalagda resor i tjänsten och kan inte välja att skydda sig mot smitta. Det beror på att föraren efter en rast ska återuppta arbetet från någon annan hållplats än där det föregående passet slutade.

Ett hundratal skyddsstopp har lagts hittills i år – vilket är fler än under hela förra året. Majoriteten har koppling till coronaviruset, visar siffror från Arbetsmiljöverket.

Nära hälften av skyddsombudsstoppen handlar om tillgången till personlig skyddsutrustning i vård och äldreomsorg.

Inom transportbranschen kämpade bussförare under lång tid för stängda framdörrar, ett krav som Arbetsmiljöverket till en början avvisade.

Arbetet har tidigare skrivit om busschauffören Elisabeth Nygren som tillsammans med kollegor larmade ett 30-tal gånger på ett par veckor om smittorisken. Men det dröjde en månad innan kraven på stängda framdörrar tog skruv.