Natten till i dag måndag började banden rulla igen på Volvo Cars i Torslanda. Men inte som före krisen. Enligt uppgifter till Sveriges Radio byggs cirka 40 procent färre bilar den här veckan.

För Volvoarbetaren Jan Ripa har det gått drygt tre veckor utan en arbetsplats att gå till.

Han skulle börja i dag, måndag, igen, 06.30. Men han blev snuvig i helgen och stannar hemma minst två dagar till.

Livet som montör på Volvo är hyfsat strukturerat. Hemma har tiden mer flutit samman, konstaterar han. 

– Det är konstigt, jag har vaknat varje morgon och undrat vad det är för dag. Behövt kolla i telefonen. Man har någon slags rutin, men utan arbete är den lite urvattnad. Jag hoppas att det här inte kommer tillbaka. Jag fattar att man inte mår bra när man är arbetslös. ​

Jan Ripa var även hemma under finanskrisen, när krisavtalen gjordes upp mellan parterna utan statlig inblandning, till skillnad från dagens korttidsarbete.

– Läget nu är mer skrämmande än 2008. Då blev folk bara av med jobbet, nu dör folk.

Jan Ripa är inte ensam om att tycka att coronakrisen är tuffare än finanskrisen.

Mikael Wickelgren, lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och expert på fordonsindustrin, svara ”oh ja” på frågan.

– Tveklöst, inget snack. Det berör hela världen på riktigt. Finanskrisen i all ära, men det fanns stora delar av världen som inte drabbades. Och farsoten går i vågor över olika delar av världen. Först var det Kina, sedan södra Europa, sedan USA. Det kan ju hålla på otrevligt länge.

Nu har banden börjat rulla i Kina, där viruset i biltillverkarmeckat Wuhan först härjade i slutet av förra året. Sedan kinesiska Geely Group räddade Volvo vid ruinens brant under finanskrisen 2009 har kurvan bara pekat uppåt för bolaget. 

– Geely har lyft företaget till nivåer man inte tidigare nått, säger Mikael Wickelgren.

– Läget nu är mer skrämmande än 2008. Då blev folk bara av med jobbet, nu dör folk, säger Jan Ripa.

Men det är inte bara att trycka på en knapp att börja bygga bilar igen.

– Efter ett stopp av den här karaktären är det knepigt att få igång en verksamhet som är så omfattande och beroende av underleverantörer och underleverantörernas underleverantörer. Det handlar ju inte bara om att Göteborg bestämmer sig för att starta fabriken i Torslanda. Det är ett helt nätverk av fabriker över hela världen som behöver starta hyfsat samtidigt, förklarar Mikael Wickelgren.

Det stora frågetecknet anser han dock ligga i efterfrågan.

– Hur många människor är intresserade av att köpa en bil i de här osäkra tiderna? Det varslas ju friskt. Är det då läge att lägga en order på en ny bil? Det är allt annat än självklart. 

Tidslinje Volvo

Den 26 mars gick nattskiftet hem och produktionen avstannade på Torslanda. Totalt berördes 25 000 anställda på Volvo Cars i Sverige, varav 20 000 i Göteborg.

Den 14 april skulle det börja rulla igen.

Den 6 april kommer nytt besked.

Den 20 april ska det nu komma igång. Det gäller även fabriken i belgiska Gent.

I Charleston, USA, är starten framskjuten till den 4 maj.

Korttidsarbete

• I skrivande stund har 229 avtal om korttidsarbete tecknats på olika nivåer.
• 90 procent av de anställda i den privata sektorn har därmed ett avtal klart för korttidsarbete.
• Det handlar om två miljoner anställda.
• På en presskonferens den 14 april sa finansminister Magdalena Andersson att Tillväxtverket då fått in 24 000 ansökningar om korttidsarbete. Och att 16 000 beslut fattats.