– Ingen omedelbar effekt.

Så beskriver Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen, coronavirusets påverkan på svensk industri hittills.

En stor del av Kinas industriproduktion ligger just nu nere på grund av försöket att stoppa det stora virusutbrottet.

Många industriföretag i Sverige använder sig av kinesiska komponenter i sin egen produktion och är alltså beroende av att varorna fortsätter skeppas in i landet för att banden ska rulla på fabrikerna.

Den mesta datan över industrins produktion har lång fördröjning, men i mer snabba siffror som inköpschefsindex och konjunkturbarometrar går det ännu inte att se någon effekt på utbrottet av det nya viruset, enligt Mats Kinnwall.

– Många av transporterna går via båt och har en fördröjning och många var på väg redan vid utbrottet, så än så länge tror jag inte att det finns någon allmän komponentbrist. Men ju längre tiden går och stoppet fortsätter, då kommer det så småningom att bli svårare.

En bransch som redan drabbats är dock fordonsindustrin. I förra veckan rapporterade Svenska Dagbladet att Spectra Premium i Trollhättan begärt företagsrekonstruktion.

Företaget tillverkar bränsletankar till Volvos elhybridbilar och drabbades av likviditetsproblem till följd av att Volvo Cars fabriker i Kina har hållit stängt.

– Det räcker att det saknas en enda liten komponent. Då stannar det hos AB Volvo, Volvo Cars och Scania. Någon gång i nästa vecka blir det materialbrist i våra bilfabriker, berättade Fredrik Sidahl på FKG som organiserar underleverantörerna till fordonsindustrin i Sverige, för Svenska Dagbladet i förra veckan.

Mats Kinnwall tror dock inte att de svenska industrijobben är i fara på längre sikt.

– Jag tror inte att företagen kommer att säga upp personal, men däremot kan man tänka sig att de drar ner på arbetstid om det pågår länge och man helt enkelt inte kan producera.

Han menar att det under åren funnits ett antal liknande kriser som, sars-utbrottet i Kina, jordbävningar och terrordåd.

– I allmänhet blir det ett hack i kurvan, men det brukar ganska snart vändas till ett hack uppåt. Om inte det här blir värre än vad vi ser nu, företagen anpassar sig och när man kan dra ner på de värsta krisåtgärderna. Då brukar efterfrågan komma tillbaka.