– Får ni många hot?

– Varför blev du journalist?

– Jobbar ni 24-7?

Frågorna var många när Arbetet Global bjöds in till Globala gymnasiet i Stockholm under måndagen, 18 november.

Inför fyra klasser med elever som går språkintroduktion berättade Arbetet Global om svensk journalistik, vilka grundlagar som styr ett demokratiskt samhälle och varför det är viktigt med oberoende medier.

Eleverna har just nu ett pågående projekt i samhällskunskap, svenska och historia som handlar om mänskliga rättigheter.

Många av eleverna har bara varit i Sverige ett par år. De kommer bland annat från Afghanistan, Eritrea, Somalia, Irak och Uganda.

Arbetet Globals Linda Flood och Erik Larsson pratade om utrikesjournalistik och pressfrihet.

Klasserna fick också ta del av Reportrar utan gränsers karta som visar situationen för yrkesverksamma journalister i alla världens länder.

Eleverna är mycket intresserade av människorättsaktivister och de har lärt sig om bland andra 25-åriga journalisten Najwa Alimi från Afghanistan som var årets mottagare av regeringens Per Anger-pris.

När Arbetet Global frågade vad eleverna vill att vi ska skriva mer om blev svaren många. Flera vill att svenska medier rapporterar mer om situationen i Iran och Irak.

En elev anser att Arbetet Global borde granska alla som påverkades av en bomb som detonerade i Somalias huvudstad Mogadishu 2018.

Andra tycker att vi borde uppmärksamma dataspel, basket, kvinnors rättigheter i världen eller vad som händer i Eritrea.

”De får inte ens använda sociala medier”, skrev en elev om situationen i Eritrea där svensk-eritrianska journalisten Dawit Isak sitter fängslad.

En annan elev undrade: ”FN kan påverka länders regeringar. Jag undrar varför de stoppade Saddam Hussein 2003 men inte kan stoppa Bashar al-Assad nu?”.