Sedan pendeltågsstationerna Stockholm city och Odenplan öppnade 2017 har MTR anlitat Veteranpoolen för att bemanna tjänsterna som tågvärdar på plattformarna.

Det är något Seko lokalt vänt sig mot.

– Från fackligt håll har vi hela tiden sagt att Veteranpoolen ska avvecklas. Visst kan vi ta in dem vid exceptionella tillfällen, när vi behöver mycket folk fort. Men till kärnverksamheten är det korkat ekonomiskt att ha inhyrningsföretag, säger Marta Aguirre, ordförande för Seko pendelklubben.

MTR anser dock att det inte handlar om kärnverksamhet.

– De har hjälpt oss bevaka avstängda rulltrappor för att se till att inga resenärer använder dem. De hjälper även till med att informera resenärerna och hänvisa dem till närliggande trappor eller hissar, säger Maria Hansson, pressansvarig på MTR.

Hon ser bara positivt på samarbetet med veteranerna.

– De är serviceinriktade, hjälpsamma och har ofta väldigt god lokalkännedom. Många yngre har också en respekt för äldre och uppskattar deras närvaro. 

Hon tillägger att flera av de inhyrda pensionärerna dessutom har arbetat både för tunnelbanan och pendeltåget tidigare och har erfarenhet av verksamheten.

Sekoklubben har inget emot de äldre, eller deras arbetsinsats, men säger att det handlar om principen. 

– Det är inte så att vi tycker att de gör ett dåligt jobb. Men den här typen av företag ska inte finnas på MTR på det sätt det gör i dag, säger Marta Aguirre. 

Hon tillägger att det är fel att pensionärer ser sig tvungna att ta ett jobb för att klara sin vardag. 

– Det ska finnas en pension att leva på, tycker jag. Dessutom ska vi lämna utrymme för unga att få jobb. Den här typen av företag cementerar ett samhälle där man måste jobba väldigt länge för sitt uppehälle.