Arbetet Global

Få fackliga utrikesnyheter, reportage och fördjupning med Arbetet Global med Erik Larsson och Linda Flood

Att Europas bilindustri har varit så tröga med att fasa ut förbränningsmotorn beror inte bara på kortsiktig oro för batteriers pris eller räckvidd.

En nog så stark anledning är kultur, hjärta, pojkdrömmar! En spinnande motor med perfekt kontrollerade explosioner i cylindrarna är en mycket mer komplex skapelse än elektriska motorer. Kinas bilindustri drar inte på sådant sentimentalt bagage.

Titta bara på bussbranschen. Svenska Scania hade så sent som 2015 inte en enda elbuss i trafik. Kina hade samtidigt 170 000 i rullning. Scania satsade på riddare i rustning, kinesiska BYD valde framtiden.

Bara staden Peking har fler offentliga laddstationer än hela Tyskland

I dag är nästan alla av de 400 000 elbussarna i världen gjorda i Kina och BYD:s bussar finns i 300 städer utanför Kina. På personbilssidan ligger Kina fortfarande efter men landet vill dominera bilbranschens framtid, påpekar tidskriften The Economist i en lång fördjupning om Kinas e-bilssatsning.

Flera punkter talar för att Kina kan lyckas.

Det politiska stödet är viktigt. Bara staden Peking har fler offentliga laddstationer än hela Tyskland. Bilsektorn liksom artificiell intelligens ingår i ”Made in China 2025” för att göra Kina till ledaren inom framtidens teknologier. Enligt konsultfirman McKinsey ligger Kina bara 2-3 år efter USA inom utvecklingen av självkörande bilar.

Det verkar vara enklare för kinesiska bilbolag att samarbeta med IT-jättar än för västerländska som är formade av motorkulturen.

Storleken har betydelse.

Kina är världens största bilmarknad. Det gör att globala leverantörskedjor med den senaste tekniken sugs till Kina. Kinas totala planerade kapacitet för att tillverkar batterier är tre gånger mer än vad resten av världen tänker anlägga.

Men är Kina bäst då? Nä, det är Norge – där cirka 30 procent av alla nya bilar är eldrivna, jämfört med cirka 6 procent i Kina. Anledningen är att Norge subventionerar elbilar och tar i med hårdhandskarna mot fossildrivna fordon.

Norrmännen har inte heller någon gammal politisk inflytelserik bilindustri som stått i vägen. Det är därför inte mycket dyrare att köpa en Tesla modell X än att en bensindriven premiumbil av det kinesiska märket Volvo i Norge.