Vad har Lärarförbundet gemensamt med Villaägarna, Lidl och Stadium? Svaret är att deras tidningar, inom kort kommer att göras av samma så kallade contentbyrå.

För en månad sedan meddelade fackförbundet att dess sju medlemstidningar skulle läggas ut på entreprenad.

Beslutet har väckt bestörtning hos de anställda journalisterna.

– Det är hemskt. Man har hela tiden talat om en verksamhetsövergång, men man fick känslan av att den nya byrån egentligen inte ville ha tidningarnas reportrar och att de inte heller förstår innebörden av fristående journalistik, säger en anonym medarbetare på Lärarnas Tidningar till Arbetet.

– Våra medlemmar är chockade, bedrövade och oroliga för sina jobb, sa journalistklubbens ordförande Niklas Arevik till journalisternas medlemstidning Journalisten när beskedet kom.

Journalisterna på lärartidningarna ser en tydlig risk att tidningarnas fristående roll ska gå förlorad. De fruktar att de ska bli mer som kundtidningar som snarare gör reklam för sina organisationer än medlemstidningar som även granskar sina ägare och kan vara kritiska.

– Jag tror inte att det går att göra fristående, oberoende journalistik på en byrå på stan. Visa mig ett exempel på en utlagd tidning som granskar sin egen ägare, sa till exempel reportern Enikö Koch i en artikel i Journalisten, som följt frågan den senaste månaden.

I dag kom beskedet att allt är klart. Contentbyrån Make your mark har fått i uppdrag att göra lärartidningarna från och med början av april.

Det rör sig som en verksamhetsövergång, vilket innebär att samtliga reportrar får följa med över från fackförbundet till byrån.

Det andra lärarfacket Lärarnas Riksförbund har sedan ett antal år tillbaka lagt ut sin tidning Skolvärlden på entreprenad.