Efter lunch skulle arbetsgivarsidan vara tillgänglig för medlarna, som senare under eftermiddagen träffar facket.

Om de inte enas lägger Hamnarbetarförbundets medlemmar ner allt arbete i hamnarna runt om i landet från att tisdagen övergår i onsdag.

Från näringslivet är kritiken hård.

– Ett varsel av den här omfattningen kommer att kraftigt påverka handeln i Sverige på både kort och lång sikt, sa Svensk Handels förhandlingschef Tomas Undin enligt ett pressmeddelande förra veckan.

Exakt hur stor påverkan konflikten får beror bland annat på hur många som går ut i strejk och hur länge den kan pågå.

Det har talats om att mellan 1000 och 1300 av Hamnarbetarförbundets medlemmar berörs av varslet.

Samtidigt kommer uppgifter om att tidigare medlemmar lämnar förbundet på grund av det infekterade läget.

Sveriges Radio uppgav i förra veckan att närmare 20 av ungefär 50 medlemmar i Sundsvall hade hoppat av förbundet.

– Vi har tappat medlemmar av rädsla för konflikten och lockouten. Kampvilja finns nog, men ekonomin blir tuff och alla har inte två i hushållet med heltidslön. Vi är heller inte vana vid konflikter i Sverige, sa Henrik Henriksson från förbundsstyrelsen till SR.

Facket uppger också att arbetsgivare hotat behovsanställda med att de kommer mista sin försörjning om de inte byter fack.

– Man har sagt att deras försörjning och möjlighet att arbeta i hamnen nu beror på om man väljer att lämna Hamnarbetarförbundet eller ej, sa förbundsstyrelsens representant Erik Helgeson på en pressträff förra veckan.

Från arbetsgivarhåll tillbakavisas uppgifterna.

– Den typen av anklagelser är opåkallade och det tar jag illa vid mig av. De har inte heller några konkreta exempel på svartlistning och hot. Det är inget vi uppmanar till, har Transportföretagens vd Mattias Dahl sagt till tidningen Arbetaren.

Hur det ekonomiska utrymmet ser ut är oklart. Förbundet uppger att man har en konfliktkassa som har sparats ihop under 38 år, men vill inte kommentera storleken på den.

Samtidigt vädjar man om bidrag till strejkkassan och uppger att det har kommit in över en miljon kronor.

Bland annat har Sekoklubbar skänkt pengar, Infraklubb syd så mycket som 200 000 kronor.

Sekos styrelse har reagerat på klubbarnas agerande och skriver på förbundets hemsida att man uppmanar förbundets klubbar att inte använda medlemmarnas pengar till att ge bidrag till andra förbund.

Konflikten är resultatet av misslyckade försök att teckna kollektivavtal mellan Hamnarbetarförbundet och Transportföretagen.

Utrymmet för att styra över ett eget avtal begränsas av att arbetsgivarna redan har avtal för hamnarbetet med Transport. Hur stora begränsningar detta ska innebära är parterna dock oeniga om.

I en debattartikel i dagens Göteborgs-Posten skriver Medlingsinstitutets generaldirektör Carina Gunnarsson i dag att båda sidor har visat att de har muskler, men att det nu är dags att visa att de ”också har en smula fingertoppskänsla”