– De har lagt en bombmatta med strejkvarsel, då tvingas vi svara, säger Mattias Dahl, vd för Sveriges Hamnar, till TT.

Arbetsgivarnas svar på hamnarbetarnas strejkvarsel är en lockout. Konflikten bryter ut den 23 januari och gäller ett antal hamnar spridda över landet, dock inte i Göteborgs hamn som tidigare varit i fokus för konflikten.

Det handlar i första läget om punktstrejker på två timmar i vissa hamnar, och blockad mot bland annat övertid i andra. Hamnarbetarförbundet har dock hotat att trappa upp konflikten om den inte får effekt.

– Det här är ett första varsel, varningsstrejker. Avsikten är att få tillbaka arbetsgivaren till förhandlingsbordet med en mer konstruktiv attityd, sade Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, till TT i måndags efter att strejkvarslet lagts.

Anledningen till varslet är att Hamnarbetarförbundet slåss för ett eget kollektivavtal, vilket de inte får.

Arbetsgivarna erbjuder i stället ett hängavtal på det avtal LO-facket Transport har, men det räcker inte för Hamnarbetarförbundet eftersom facket då inte får möjlighet att förhandla om, och påverka, innehållet i avtalet.

Enligt Mattias Dahl på Sveriges Hamnar skadar konflikten, om den bryter ut, både hamnar, kunder och Sveriges ekonomi allvarligt. Han kallar i ett pressmeddelande arbetsgivarnas varsel om lockout för ”nödvändiga försvarsåtgärder”.

Liksom tidigare i konflikten i Göteborgs hamn svarar arbetsgivarna hårt på fackets varsel. Lockouten de varslat om gäller de medlemmar i Hamnarbetarförbundet som deltar i strejkerna, men inte bara under de timmar strejkerna pågår utan hela arbetsdagen.

Nu kommer statliga Medlingsinstitutet att åter kallas in för att hitta en akut lösning på konflikten.

Tidigare medling ledde i princip ingen vart, men det långvariga bråket medförde ett förslag till lagändring i strejkrätten med sikte på just sådana här situationer.

Den är dock ännu inte på plats utan under beredning hos regeringen och just nu ute på remiss.

Olle Lindström/TT