Arbetet Global

Få fackliga utrikesnyheter, reportage och fördjupning med Arbetet Global med Erik Larsson och Ivar Andersen

USA:s president Donald Trump rasar mot beskedet.

Den ekonomiska verkligheten hann till slut i fatt General Motors (GM), som har både kämpat mot stigande kostnader och sjunkande efterfrågan på traditionella, bensindrivna sedaner.

Enligt CNN innebär besparingarna slutet för fem sådana: Buick LaCrosse, Cadillac CT6 och XTS samt Chevrolet Cruze och Impala. Men även laddhybriden Chevrolet Volt faller för bilan.

Förklaringen är enligt amerikanska bedömare att förbränningsmotorkunderna numera vill ha suvar och pickuper, medan segertåget för Teslas rena elbilar har fått hybridernas glans att falna.

– Den enda som förvånar mig är Volt, men även där förstår jag tänket, säger Mike Ramsey, transportanalytiker på Gartner, till USA Today.

– Det de egentligen säger är att halvmesyrer funkar inte — vi måste löpa linan ut.

Och samtidigt som företaget kapar ungefär 15 000 arbetartjänster i Nordamerika ska personal med särskild kompetens nyanställas, skriver Reuters. Till stor del lär de kompetenserna handla om eldrift och självkörande fordon.

När åtstramningarna slår igenom fullt ut från 2020—2021 innebär det en besparing på sex miljarder dollar årligen, enligt GM.

GM ger i sina besked Donald Trump flera nålstick. Bland annat förklaras att hans ståltullar inneburit att företaget har förlorat en miljard dollar bara i år.

I en första etapp ska två fabriker i USA och en i Kanada stängas under nästa år: Lordstown i Ohio, Hamtramck i Michigan samt Oshawa i Kanada. Därtill kommer två fabriker i Baltimore och i Warren inte längre att ha några produkter knutna till sig efter 2019, och riskerar därför att stängas, enligt GM.

Dessutom kommer även två fabriker utanför Nordamerika att stängas, men det är oklart vilka det rör sig om.

Men för USA:s president är det dåliga nyheter. Han har lovat att hans politik ska få fart på traditionella industrier i delstater som de nu drabbade Ohio och Michigan.

Han reagerar på beskedet med att säga att GM borde sluta tillverka bilar i Kina och i stället tillverka dem i USA. Detta trots att företaget nu säljer fler bilar i Kina än på hemmaplan.

Presidenten säger också att han i ett telefonsamtal med vd Mary Barra sagt att GM måste göra nysatsningar för att ersätta bortfallet i Ohio.

– De borde för bövelen öppna en ny fabrik där väldigt snabbt, säger Trump till The Wall Street Journal.

– Jag älskar Ohio. Jag sa till dem att de har gett sig på fel person.

Nedläggningen i Oshawa innebär att nästan 3 000 personer blir arbetslösa, enligt GM. Kanadas premiärminister Justin Trudeau skriver på Twitter att han varit i kontakt med Mary Barra för att framföra sin ”djupa besvikelse”.

”GM-arbetare har varit en del av Oshawas hjärta och själ i flera generationer — och vi kommer att göra allt vi kan för att hjälpa familjerna som drabbats av beskedet att komma på fötter igen”, skriver Trudeau.

Efter den dramatiska nyhetsdagen stängde GM:s aktie fem procent upp på New York-börsen.

Ironiskt nog steg Tesla lite mer, drygt sex procent. Och även om elbilsföretaget bygger väldigt mycket färre fordon än GM värderas det på börsen högst av USA:s biltillverkare: GM:s börsvärde är 53 miljarder dollar, Teslas drygt 59 miljarder.

Erik Paulsson Rönnbäck/TT
Henrik Samuelsson/TT