”Helvetet måste frysa till is först och jag skär hellre av mina båda armar och ben innan jag förhandlar med facket.”

Ryanairs vd Michael O’Leary har tidigare varit tydlig med att han vill hålla facket borta från det irländska lågprisbolaget. I slutet av 2017 gick bolaget ändå med på att göra upp med facken.

Efter sommarens stejkvåg fanns flera positiva tecken. Förhandlingar inleddes på flera håll och i slutet av augusti tecknade till exempel det italienska pilotfacket ANPAC ett kollektivavtal.

Men de senaste tiden har relationen mellan facken och lågprisbolaget blivit allt frostigare.

De anställda vill ha bättre villkor och strider bland annat för att ändra i arbetstidsavtalet.

De fackliga företrädarna tycker att förhandlingarna går för långsamt och att Ryanair förhalar och försöker ställa facken i olika länder emot varandra, rapporterar Financial Times.

Flera fackliga företräder talar nu om att gå ut i strejk kring jul.

– Ryanair kan  avsluta den här konflikten redan detta år men då krävs det att bolaget är uppriktiga i förhandlingarna och slutar med att försöka spela ut fackföreningar mot varandra, säger Philip von Schöppenthau,  generalsekreterare för Eurpean Cockpit Association (ECA) som representerar 38 000 piloter, till Financial Times.

Facket är kritiska mot att Ryanair har lagt ned sin verksamhet i nederländska Eindhoven och tyska Bremen eftersom de menar att bolaget gjorde det för att straffa facken i länderna där personalen ställde krav.

Vd Michael O’Leary förnekar dock att det handlar om ett straff utan uppger att verksamheten där inte var tillräckligt lönsam.