Det är andra dagen på jobbet för Markus Pettersson som nu får titeln facklig-politisk sekreterare i partiet och får en viktig roll i valarbetet. Det är ett nytt uppdrag i partiet och en ny uppgift för Markus Pettersson, som har lång erfarenhet från Transport.

Nu senast som tillförordnad ordförande, han tog över efter Lars Lindgren i och med den så kallade Transportskandalen, men förlorade sedan ordförandevalet.

– Vi ska förstärka den facklig-politiska samverkan och se till att kanalerna mellan förbunden och partiet fungerar. Men också ta det ner på gräsrotsnivå, suga upp de samtal som finns ute på arbetsplatserna, säger Markus Pettersson.

Partisekreterare Lena Rådström Baastad (S) förklarar att hon vill ”växla upp” den fackliga-politiska samverkan som finns mellan LO och partiet.

– Vi behövde någon som kom från ledningsnivå från LO-håll och som verkligen vet hur man driver de facklig-politiska frågorna med stark legitimitet, säger Lena Rådström Baastad och betonar att Markus Pettersson är van vid att jobba med förändringsarbete.

Vi behövde någon som kom från ledningsnivå från LO-håll och som verkligen vet hur man driver de facklig-politiska frågorna med stark legitimitet

Lena Rådström Baastad (S)

Markus Pettersson låter redan tjenis med partiets gruppledare i riksdagen, Anders Ygeman, som jäktar förbi i kanslikorridoren. Det har sina förklaringar.

– I Transport sög upp de diskussioner som fanns ute på arbetsplatserna och hade kontakt med Ygeman som var trafikutskottets ordförande och kunde göra politik av det.

Exakt vilka fackliga frågor som blir viktigast i valrörelsen är för tidigt att säga, menar båda. Men Markus Pettersson menar att Moderaterna med sin nya politik ”manar till fullfrontskonflikt med fackföreningsrörelsen”.

Som S-företrädare kan du behöva stå bakom beslut som facket ser som ett nederlag, hur ser du på det?
– Ja visst, absolut. Ibland krävs att vissa grupper inte får igenom precis vad de vill, men de breda penseldragen går ändå i rätt riktning.

På vägen dit kommer det vara en del besvikelser, konsterar han.

– Och det finns alltid en latent kritik från förbundens medlemmar. Varför existerar den här facklig-politiska samverkan? What’s in it for us? När man känner att här finns ett parti som lyssnar, då försvinner också kritiken.

Andelen SD-väljare ökar ute på LO-förbundens arbetsplatser. Hur kommer du att hantera det?
– Man måste vara noga med att skilja mellan sverigedemokratiska företrädare och väljare. Väldigt många LO-medlemmar upplever en rädsla inför framtiden. Vi behöver forma en valrörelse som möter oron snarare än Sverigedemokraternas principprogram.

Den facklig-politiska samverkan handlar om så mycket mer än pengar

Markus Pettersson

Flera LO-förbund har slutat att ge ekonomiska bidrag till Socialdemokraterna. Lena Rådstad Baastad menar att formerna för samarbetet kan se olika ut och nämner det nystartade fackliga utskott som ett sätt.

– Den facklig-politiska samverkan handlar om så mycket mer än pengar. Som att det finns en ömsesidig förståelse för att den här samverkan gynnar båda parter, säger Markus Pettersson.

Du förlorade nyligen ordförandevalet i Transport, hur är förtroendet för dig i fackliga kretsar?
– Det vet jag inte, det får du fråga dem. De förbund jag pratat med hittills verkar i alla fall vara positivt inställda.

Om Markus Pettersson

Ålder: 38

Bor: Stockholm

Familj: Son och flickvän.

Bakgrund: Senast tillförordnad ordförande för Transport, tidigare förbundssekreterare och utredningschef på förbundet.

Favoriträtt: Pasta och tomatsås.

Läste senast: Illusionisten av John Fowles.