Snart är de igång: kollektivavtal, anställningsbevis, lagstiftning, fackets roll. Broschyrer, LO-märkta festivalkit och regnponchos.

Gurra, Gustav Lind som resten av året pluggar beteendevetenskap, är en av dem som blir snabbutbildade.

– Det är bra att få veta vad man har för rättigheter, säger han. Skyldigheterna brukar man få höra om ändå.

Gustav Lind är en av sommarjobbarna som lyssnar på Nahom Endale och Zandra Michal.

Arbetsgivarnas attityder är … skiftande. Zandra Michal och Nahom Endale har sett alla varianter vid det här laget.

– Personalchefen på en restaurang bjöd in oss med öppna armar och undrade om inte hon kunde få en facklig utbildning också, det vore jättebra, säger Zandra. Hon ville att personalen skulle må bra och trivas, sade hon.

– Och så restaurangen vägg i vägg: Där vågade han som jobbade inte prata med oss alls, fyller Nahom Endale i. Han ville att vi skulle gå fort, innan hans chef kom tillbaka. Ville inte ens säga om han var sommarjobbare eller inte.

Generellt sett ser de fler glada ansikten än arga, summerar de. Mest negativa arbetsgivare finns i restaurangbranschen, dessutom finns det vissa områden som är värre än andra:

– I Norrtälje var det nästan ingen som hade kollektivavtal, utom de stora butikskedjorna, säger Nahom Endale. Och det var samma i Vaxholm, många som står i kassan och har ansvar för pengar fast de är under 18 år.

Bärförsäljaren är också en utsatt yrkesgrupp. Zandra Michal berättar om en jordgubbssäljare som hade blivit både hotad med kniv och rånad.

LO:s sommarjobbsinformatörer kan berätta vilka rättigheter man har och vad facket kan göra. De delar ut broschyrer med numret till LO:s hjälptelefon. Är det större och mer akuta problem – som människor som blir hotade eller inte ens törs tala med facket – så meddelar de den lokala fackavdelningen så att de kan göra ett arbetsplatsbesök. I svåra fall anmäler de till Arbetsmiljöverket.

Både Zandra Michal och Nahom Endale är skolinformatörer resten av året. De kommer från två av de stora sommarjobbarbranscherna: Kommunal och Handels. Och de konstaterar att det behövs upprepning för att informationen ska gå in.

– Ofta känner de igen oss från skolinformationen, eller har sett bioreklamen om LO:s sommarkampanj. Jag tror vi har synts mycket mer i sociala medier i år, säger Zandra Michal som var ute och träffade sommarjobbare även i fjol.

– Vi får mer positiv respons av dem som känner till oss än av förstagångarna, säger Nahom Endale. Man är mer mottaglig när man känner igen det vi pratar om.

Facket på sommarjobbet

LO:s kampanj Facket på sommarjobbet ska nå 10 000 arbetsplatser och mer än 50 000 unga i hela Sverige i sommar. Syftet är att informera unga om deras rättigheter i arbetslivet och därmed motverka att de blir utnyttjade.