Det handlar om sophämtare anställda hos krisdrabbade bolaget RenoNorden som har en större del, 55 procent, av hushållens sophämtning i Stockholm. Bolaget har även sophämtning i flera av landets kommuner. Enligt Expressen rör det sig om ett hundratal strejkande utanför bolagets lokaler i Älvsjö.

Sophämtaren Peter Börjesson säger att bolaget vill göra om lönesystemet som i dag är poängbaserat, vilket skulle ge tusentals kronor mindre per månad, när det lokala avtalet sägs upp första oktober.

– Vi ska köra mer för mindre pengar. Det går vi inte med på, säger han  till tidningen.

Men det ska också handla om att bolaget begärt en inventering av samtliga nycklar.

– De har sagt att vi måste hjälpa till med inventering av alla nycklar, portkoder och brickor som vi använder när vi hämtar sopor. Men vi vill inte lämna över denna kunskap vi fått lära oss själva så att de kan sparka oss och anställa någon annan billigare, säger Peter Börjesson.

Enligt bolagets vd Peter Ekholm är det beställaren Stockholm Vatten som kräver en inventering.

– Nycklarna var från början märkta, men sophämtarna har under årens lopp tagit bort märkningen så att bara de har den kunskapen nu, säger han.

Vd Peter Ekholm medger också att lönerna kommer att sänkas för några av sophämtarna vid ett nytt avtal.

– Men det är inte rimligt att en sophämtare tjänar 40 000–45 000 i månaden med en arbetstid på 28-29 timmar i veckan. Detta bygger på gamla avtal från 70-talet, och det är dags att göra om.

Enligt sophämtaren Peter Börjesson tjänar de i stället i snitt 35 000 kronor i månaden.

– Det är tungt och slitigt för kroppen, men jag har gjort det här i 20 år. Nu vill företaget sänka våra löner med 5 000–10 000 kronor genom att skrota poänglönesystemet. Vi kör gärna och hämtar soporna nu, men vi går inte med på nyckelinventering, säger Peter Börjesson.

Transport tar avstånd från strejken.

– De måste omedelbart upphöra med strejken och återgå till arbetet. Sedan får väl de lokala parterna sätta sig ner skyndsamt om det finns något att förhandla om i den här frågan, säger Christer Norrfall, ombudsman vid Transportarbetarförbundet i Stockholm.