Constant Movement, Rebecka Adelhult Feklistoff. Foto: Anders Björkman/Västerbottens museum

Broderi med politiska och samhällskritiska aspekter visas vid Västerbottens museum i sommar. I utställningen Töja på gränsen utmanas textila traditioner i konstnärliga gestaltningar med mer eller mindre synliga teman.

I museets stora utställningshall presenterar 18 slöjdare och konstnärer från nätverket Fimbria i Västerbotten och Sting i Nordland i Norge sina experimentella verk. Den samhällskritiska glöden och den personliga tyngden etsar sig fast.

Migrationsfrågan står i centrum i Rebecka Adelhult Feklistoffs installation i textil, trä och metall. Människor på en bräcklig vandringsled gestaltar vårt svenska arv som migranter, att vi alla är en del av den mänskliga vandring som ständigt pågår.

I Karin Wisvalls Paradise Lost? spricker jorden i bitar. Här ställs frågan om vi förlorat vår etiska kompass. I Spelplan ifrågasätter Karin Lundström spelreglerna i vårt samhälle. Hur ska vi egentligen förhålla oss till uttrycket ”vinnare och förlorare”?

Juleduk 2015, Gerd Abrahamsen. Foto: Anders Björkman/Västerbottens museum

På en, vid första anblick, tämligen ointressant julduk ställs julhandeln mot migrationsfrågan i text och bild av Gerd Abrahamsson. I verket Kvinnehistorier 3 återger Lise-Kari Berg ett samtal med sin doktor om sin cancersjukdom och i verket How could I run… 22 juli, improvisasjon, skildrar Bjørg J Eigard systersonens bortgång under terrordådet på Utøya.

I utställningen Töja på gränsen förvandlas broderiet till ett angeläget, mångfaldigt samtida uttryck som berör.

Yvonne Rittvall