– Yes, it´s better now…at least a little…, säger taxichauffören på motorvägen mot Irans huvudstad Teheran.

Det är dagen innan Stefan Löfven och Ann Linde ska träffa Irans president Hassan Rouhani.

Vädret är klart och på vägen mot city stryker andra bilar förbi vår bilplåt, obegripligt nära.

Körningarna har blivit lite fler, internet blivit lite snabbare förklarar han.

Det är ett år sedan som världen lättade sina sanktioner mot Iran.

En jättemarknad kan därmed vara på att öppna sig. I Iran bor 80 miljoner människor.

Sverige har haft en lång handelstradition med Iran och svenska företag har goda förutsättningar att ro hem feta ordrar som kan skapa jobb i Sverige.

Samtidigt reser Stefan Löfven – den före detta fackförbundsordföranden – till ett land som krossar de fack som försöker organisera sig fritt.

Strejkrätten är begränsad, många har fängslats och torterats för sitt fackliga arbete. Det har bussförarnas och lärarfacken i Iran fått känna på i ett land där den privata sektorn allt mer präglas av temporära anställningar.

Situationen i Iran är så allvarlig att flera svenska fackförbund samlats i ett nätverk – Plattform Iran – som kräver att Sverige pressar på hårdare.

– Vår regeringen har inte tillräckligt tydligt lyft villkoren för de mänskliga rättigheterna, säger Saied Tagavi, ordförande för Plattform Iran där Transport, Kommunal, Lärarförbundet och LO ingår.

said

Saied Tagavi. Foto: Erik Larsson

Han hävdar att ett uttalat stöd från Stefan Löfven skulle stärka de många lärare och bussförare som hållit flera demonstrationer det senaste året.

Regeringskällor uppger att Sverige redan innan helgens besök lämnat över en lista med namn på fängslade fackaktivister som man vill diskutera.

Men hur långt frågan om mänskliga rättigheter ska drivas under en exportfrämjande resa är en svår balansgång.

Iran har goda förutsättningar att bli ett mycket viktigt handelsland för Sverige.

Då världen lättade sina sanktioner för ett år sedan – efter kärnenergiavtalet – så vädrar svenska företag morgonluft.

De behov som varit så eftersatta i flera år behöver åtgärdas. Vägarna behöver rustas upp, järnvägarna byggas ut, flygplansflottan moderniseras, telekommunikationen förbättras.

Enligt landets åtgärdslista planeras investeringar på nästan ofattbara 800 miljarder dollar, uppger Business Sweden.

Det är ingen tillfällighet att båda Scania, Volvo, Ericsson, ABB och Sandvik är några av de företag som följer med i statsministern och handelsministerns delegation.

De svenska företagen måste dock ta upp striden med kinesiska och ryska företag som etablerat sig under de år sanktionerna upprätthölls.

För den svenska regeringen finns det dock även andra skäl att resa till Iran.

Efter årsskiftet sitter Sverige med i FN:s säkerhetsråd.

Att lyssna på hur den iranska ledningen tolkar det som händer i Mellanöstern just nu är därför av vikt om Sverige ska påverka utvecklingen i Mellanöstern.

Iran spelar en nyckelroll i regionen och har ett finger med i Syrienkonflikten som också har hög prioritet för EU-länderna.

LÄS OCKSÅ:

Facket inte bjudna till Iranmöte

Nytt besked: Facket får följa med till Iran

De åker också med till Iran

Företag

ABB, Astra Zeneca, Bombardier, Danske Bank, Elekta, Ericsson, Sandvik Materials Technology, SEB, Scania, Sensysgatso, Serkland Invest, Tetra Pak, Volvo Cars, Volvo Group, Wallenbberg Foundation.

Fackförbund

IF Metall

Myndigheter

Exportkreditnämnden, Energimyndigheten, Myndigheten för delaktighet, Naturvårdsverket, Post- och telestyrelsen, Svenska institutet, Svenska miljöinstitutet, Trafikverket, Transportstyrelsen, Vetenskapsrådet.