Journalisten Mats Wingborg diskuterade den svenska resejournalistiken med resetidningen Vagabonds Per J Andersson under ett seminarium på Bokmässan i Göteborg som anordnades som anordnades av Union to Union.

Journalisten Mats Wingborg diskuterade den svenska resejournalistiken med resetidningen Vagabonds Per J Andersson under ett seminarium på Bokmässan i Göteborg som anordnades av Union to Union. Foto: Erik Larsson

Extremt osjälvständig och i händerna på turistbranschen. Så kategoriserar journalisten Mats Wingborg den svenska resejournalistiken efter att ha granskat flera reportage i stora tidningar.

– Artiklarna handlar mest om stränder och mat eftersom tidningarna är beroende av sina annonsörer, sa journalisten Mats Wingborg under ett seminarium på torsdagen på Bokmässan i Göteborg.

Där presenterade han rapporten ”Vart är resejournalistiken på väg? Som han skrivit åt organisationen Schyst resande.

I rapporten har han analyserat resereportage och specialgranskat sex artiklar i stora svenska tidningar – Allt om resor/Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Res och Vagabond.

– Extremt osjälvständig, beroende av resebranschen och texterna som resejournalister skriver påminner väldigt mycket om resebranschens egna reklamtexter, var de ord Mats Wingborg använde då han beskrev den svenska resejournalistiken.

– Jag hoppas att de stora tidningarna höjer sin kvalité, fortsatte han.

Turismen omsätter i dag 7200 miljarder dollar per år och sysselsätter 284 miljoner människor enligt World Travel and Tourism Council (WTTC). Och branschen växer. Turismen har blivit en storindustri men journalistiken hänger inte med, anser Mats Wingborgoch efterlyser fler artiklar om turismens konsekvenser.

Hur påverkar turismen miljön och hur ser villkoren ut för de som jobbar i turistnäringen, är frågor som han anser sällan belyses.

Journalistiken inriktar sig istället på att beskriva det goda i länder som Thailand, Sri Lanka, Turkiet och Grekland.

En förklaring är att tidningarna är beroende av resebolagens annonser.

– Vill vi att turismen ska ta större hänsyn till arbetsvillkor och liknade så behövs en annan sorts journalistik, sa han.

Vagbond var en av tidningarna som Mats Wingborg tog upp i sin kritik. Han hänvisade till en artikel om den polska staden Krakow mysiga kvarter men som inte tar upp vilka negativa konsekvenser turismen fått för staden.

Per J Andersson på tidningen Vagabond deltog också i seminariet.

– Vi får kritik och jag håller i stort sett med om att resejournalistiken i många fall ganska ytlig, sa han men tillade att Vagabond många gånger tar upp turismens baksidor men att det inte går att göra det i alla artiklar.

Enligt Per J Andersson är resejournalistikens upplägg ofta att skriva utifrån resenärens perspektiv. De negativa sidorna anser man ska granskas av andra.