En vakt på ett tåg som fraktar vatten genom den torkedrabbade delstaten Maharashtra. Foto: AP /Manish Swarup

En vakt på ett tåg som fraktar vatten genom den torkedrabbade delstaten Maharashtra. Foto: AP /Manish Swarup

1,3 miljoner tåganställda – motsvarande nästan hela svenska LO – kommer att gå ut i strejk i Indien om inte det statliga järnvägsbolaget accepterar de krav som facken ställt.

– Vi varslar om strejk på obestämd tid från och med klockan sex på morgonen den 11 juli, säger All-India Railwaymen’s Federations (AIRF) generalsekreterare S Gopal Mishra till tidningen Financial Express.

Även facket National Federation of Indian Railwaymen (NFIR) varslar om strejk.

De båda facken kräver bland annat höjd lägstalön, bättre pensioner och att tidsbegränsade anställningar omvandlas till tillsvidareanställningar.

– Lägstalönen måste upp från dagens 18 000 rupier (2180 kronor) till 26 000 rupier (3160 kronor), säger AIRF:s generalsekreterare Mishra.

Kravet på en nästan 50-procentig ökning av lägstalönen har hittills fått kalla handen från ledningen i det statliga järnvägsbolaget. Parterna uppges stå långt ifrån varandra.

Samtliga 1,3 miljoner anställda på det statliga järnvägsbolaget kan därför komma att tas ut i strejk – nästan lika många som svenska LO:s medlemmar (cirka 1,5 miljoner).

Tågtrafiken i Indien är central i landets transportsystem. Järnvägsnätet är världens fjärde största med 64 000 kilometer spår, men anses vara i stort behov av upprustning.

Omkring 11 000 tåg rullar i Indien varje dag, varav 7 000 är för passagerare. De senaste månaderna har särskilda vattentåg spelat en viktig roll i regeringens försök att lindra den svåra torka som bland annat drabbat delstaten Maharashtra.

LÄS ÄVEN: Indiens kvinnor kämpar för sin plats på arbetsmarknaden

LÄS ÄVEN: Indisk järnväg på privatiseringsspåret

LÄS ÄVEN: ”Havet har blivit mycket våldsammare”

Se film om busskonduktörers kamp i Indien: