Åsa Danielsson tycker fortfarande att det är roligt att gå till jobbet varje dag.  Foto: Henrik Witt/TT

Åsa Danielsson tycker fortfarande att det är roligt att gå till jobbet varje dag.  Foto: Henrik Witt/TT

Hon stryker med handen över det gröna tyget. Rättar till kragen i den blommiga blusen. – Det här sammetstyget var vitt från början. Vi kunde inte få tag på rätt tyg i rätt färg, så Maja, vår patinerare, färgade tyget. Hon är otroligt duktig, säger Åsa Danielsson, ateljéskräddare på Östgötateatern.

När intervjun görs i april håller hon på och färdigställer kostymen till huvudpersonens dotter i pjäsen Ensam. Pjäsen utspelar sig i slutet av 1800-talet. Och kostymerna är avancerade. Klänningen som Åsa Danielsson arbetar med är ett gediget hantverk.

– Vi får scenbilder och ett skissmaterial av scenografen där vi ser ungefär hur färgerna och formerna ska se ut. Men sen är det upp till oss att klura ut hur det ska gå till.

– Jag brukar börja med att göra en toile, ett slags provplagg i lakansväv, och modulera snittet. Sedan bestämmer jag tillsammans med scenografen vilka tyg som behövs, och bygger en docka efter skådespelarens kropp, säger hon.

Åsa Danielsson har arbetat på Östgötateatern i nästan 20 år. Hon började som praktikant när hon studerade vid Tillskärarakademin. Och fick arbete nästan direkt efter avslutad utbildning. Fortfarande tycker hon att det är roligt att gå till jobbet varje dag.

– Ja, tiden går för fort. Jag har alltid sytt och varit intresserad av teater, så jag har ett skräddarsytt jobb kan man säga.

I ateljén råder ett kreativt kaos. Det låter klyschigt. Men det går inte att beskriva på ett bättre sätt. Bänkar och arbetsplatser med tygrullar, block, provdockor, trådrullar, limflaskor, skokartonger, hyllor, nålar, askar, remsor, galgar, pärmar och saxar.

Och symaskiner – många, många symaskiner i olika storlekar och färger.

Förutom Åsa Danielsson arbetar ytterligare fyra skräddare på teatern. Ändå är det tyst i ateljén. Tyst och koncentrerat.

– Jag gillar omväxlingen i jobbet. Blandningen av lugn uppstart, och sen hur det drar ihop sig inför premiär. Jag jobbar bäst när det är lite press. Men lugnet behövs, säger hon.

På teaterns tillverkningsavdelning arbetar förutom skräddarna en snickare, två dekormålare, två tapetserare, en konstruktör, tre smeder, en chaufför, en patinerare, två påklädare och fyra perukmakare.

– Folk brukar bli lite förvånade. De flesta har ingen aning om vilket arbete som ligger bakom varje föreställning, säger hon.

Klicka på tidslinjen för att se den större.

Klicka på tidslinjen för att se den större.

Om Åsa Danielsson

Ålder: 48 år. Yrke: skräddare på Östgötateatern i Norrköping. Utbildning: Tillskärarakademin. År i yrket: 19. Det bästa med jobbet: Alltihop. Att sy, jobba på teater. Omväxlingen. Det sämsta med jobbet: Att ändra på saker, typ byta knappar. Fast det kan vara skönt det med. Om ateljéskräddare Fackförbund: Teaterförbundet. Utbildning: Tillskärarakademin. Antal: 101 som är medlemmar i Teaterförbundet. Lön: 25 943 kronor i genomsnitt. Framtidsutsikter: Arbetsförmedlingen gör ingen prognos för yrket.