Stillbild ur Foreign Office av Bouchra Khalili.

Stillbild ur Foreign Office av Bouchra Khalili.

Steget från tillverkningen av syntetiska diamanter i Robertsfors till motståndsrörelser i Algeriet via ett konstcenter i Mexico City kan tyckas långt. Men på den åttonde konstbiennalen i Göteborg blir det inte det.

Curatorn Elvira Dyangani Ose har valt verk som vill berätta alternativ eller bortglömd historia oavsett var i världen den ägt rum.

Stillbild ur El Eco av Simon Starling

Stillbild ur El Eco av Simon Starling

Konst som utgår från arkiv och intervjumaterial kan lätt bli överlastad, men när den som i Sara Jordenös The Diamond People Project knyter ihop en liten bruksort som Robertsfors med apartheidregimen i Sydafrika känns det som det bästa sättet att berätta just den historien. Precis som Bouchra Khalilis Foreign Office som i en film, några fotografier och ett screentryck visualiserar Alger (1962–72) som en plats där motståndsrörelser från Asien, Afrika och Amerika var verksamma efter att landet blivit självständigt.

Eller när Simon Starling i den storslagna videoinstallationen El Eco låter Pilar Pellicer efter 60 år återvända som dansare till Museo Exprimental El Eco.

Thomas Olsson

konstbiennal

A story within a story Göteborgs internationella konstbiennal Röda Sten, Göteborgs konsthall och Hasselblad center med flera platser Pågår till och med 22 november