Thomas Björklund, tankningstekniker på Bromma flygplats. Foto: Maja Suslin

Thomas Björklund, tankningstekniker på Bromma flygplats. Foto: Maja Suslin

På väg in till jobbet på Bromma flygplats passerar Thomas Björklund säkerhetskontrollen. Regler och rutiner är ett tema som går igen i hela hans vardag som tankningstekniker. Så måste det vara när man jobbar med extremt brandfarligt jetbränsle.

– Det är en självklar vana att göra alla kontroller. Det första jag gör på morgonen är att ta prov på bränslet i tanken så det inte innehåller vatten eller annan smuts.

Sedan får tankbilen en översyn. Allra mest att göra är det direkt på morgonen. Flyget har ungefär samma rusningstider som biltrafiken. De flesta resenärerna flyger till Bromma från andra orter i Sverige, 70 procent reser i jobbet.

– Vi tankar alla sorts kärror: reguljär- och affärsflyg, regeringsplanet och privatflyg.

Hur påverkas du av diskussionen om Brommas framtid?

– Att lägga ner Bromma har man pratat om i tjugo år, jag är inte alls orolig för jobbet. Det kommer alltid något nytt och det känns orimligt att vi ska sluta flyga.

Utvecklingen mot miljövänligt bränsle har tagit fart, det skulle kunna gå ganska fort nu. Här är bensinlukten tydlig även inne i lokalerna. Den går inte att tvätta bort. Handskar hängs upp och torkas utomhus. Allt som spills torkas upp noga. Men lukten sitter i. Och den är inte farlig. Det är ångorna som kan vara skadliga att andas in. Ju varmare det är desto mer ånga kan bränslet avge. Munskydd finns för den som vill.

”Fem ton tack”, knastrar det i radion. Kaptenen ska till Göteborg och har räknat ut hur mycket bränsle han behöver utifrån väder, antal passagerare och flygsträcka. Inte för mycket så planet blir för tungt, men det ska räcka till att landa någon annanstans än på destinationsorten. En liter väger ungefär 0,8 kilo.

Thomas tankbil kommer fint in på plats under vingen där planets tanklock finns. Slangen sitter arbetsmiljövänligt. Mellan 20 och 40 minuter tar en tankning. 25 stycken kärror hinner Thomas med innan en vanlig dag är slut.

Klicka på tidslinjen för att se den i större format.

Klicka på tidslinjen för att se den i större format.

Fakta

Om Thomas Björklund 43 år, tankningstekniker på Bromma flygplats sedan 2011. Vägen hit: Har obbat på Bromma flygplats i 16 år. Började som flygplansstädare och gick sedan över till rampen där man lastar och lossar flygplan, tog lastbilskort och jobbade med avisning av flygplansvingarna innan han blev tankningstekniker. Bäst med jobbet: Jag ville bli pilot som liten, pojkarnas dröm; att få komma till en flygplats varje dag och vara i den här miljön – det är roligt. Tråkigt i jobbet: Finns ingen­ting som är tråkigt, men när det är snöstorm och vi har många kärror att tanka kan det vara lite tufft. Om jag inte var tankningstekniker: Då skulle jag ha ett annat jobb med lastbilar. Om tanknings­tekniker Antal: Ungefär ett hundratal i hela landet. Lön: Ingångslön mellan 24 000 och 26 000 kronor. Utbildning: C-körkort och internutbildning. På Arlanda och Landvetter används inte tankbil, där går bränslet i ledningar nedgrävda i marken så där finns inte körkorts­kravet. Framtidsutsikter: Så länge flygplan behöver bränsle finns det jobb. Målet måste vara att inte köra omkring med tankbilar men på små flygplatser kommer bilarna nog att vara kvar. Där är tankningsjobbet bara en del i det de flygplats­anställda gör. Källa: Seko