Rutinjobb med full kontroll

Thomas Björklund, tankningstekniker på Bromma flygplats. Foto: Maja Suslin
På väg in till jobbet på Bromma flygplats passerar Thomas Björklund säkerhetskontrollen. Regler och rutiner är ett tema som går igen i hela hans vardag som tankningstekniker. Så måste det vara när man jobbar med extremt brandfarligt jetbränsle.
– Det är en självklar vana att göra alla kontroller. Det första jag gör på morgonen är att ta prov på bränslet i tanken så det inte innehåller vatten eller annan smuts.
Sedan får tankbilen en översyn. Allra mest att göra är det direkt på morgonen. Flyget har ungefär samma rusningstider som biltrafiken. De flesta resenärerna flyger till Bromma från andra orter i Sverige, 70 procent reser i jobbet.
– Vi tankar alla sorts kärror: reguljär- och affärsflyg, regeringsplanet och privatflyg.
Hur påverkas du av diskussionen om Brommas framtid?
– Att lägga ner Bromma har man pratat om i tjugo år, jag är inte alls orolig för jobbet. Det kommer alltid något nytt och det känns orimligt att vi ska sluta flyga.
Utvecklingen mot miljövänligt bränsle har tagit fart, det skulle kunna gå ganska fort nu. Här är bensinlukten tydlig även inne i lokalerna. Den går inte att tvätta bort. Handskar hängs upp och torkas utomhus. Allt som spills torkas upp noga. Men lukten sitter i. Och den är inte farlig. Det är ångorna som kan vara skadliga att andas in. Ju varmare det är desto mer ånga kan bränslet avge. Munskydd finns för den som vill.
”Fem ton tack”, knastrar det i radion. Kaptenen ska till Göteborg och har räknat ut hur mycket bränsle han behöver utifrån väder, antal passagerare och flygsträcka. Inte för mycket så planet blir för tungt, men det ska räcka till att landa någon annanstans än på destinationsorten. En liter väger ungefär 0,8 kilo.
Thomas tankbil kommer fint in på plats under vingen där planets tanklock finns. Slangen sitter arbetsmiljövänligt. Mellan 20 och 40 minuter tar en tankning. 25 stycken kärror hinner Thomas med innan en vanlig dag är slut.