Trafikstockning på autobahn. Foto: Martin Meissner

Den här månaden skulle tyska minimilöner börja gälla för alla som arbetar i landet. Utländska förare som körde på tyska vägar skulle minst få 80 kronor i timmen. Men reformen skjuts upp efter kraftiga arbetsgivarprotester från övriga europeiska länder.

Flera arbetsgivare inom transportbranschen har rasat mot det tyska lönekravet och även Polen och Ungern har klagat på att den fria rörligheten inom EU hotas.

Det var i fredags förra veckan som Tyskland backade, i alla fall tillfälligt, från beslutet att införa minimilöner för lastbilsförare som kör transittrafik igenom landet.

– Vi väntar med att föra in reglerna, uppgav en talesperson från tyska arbetsmarknadsdepartementet till nyhetsbyrån Reuters.

Arbetsmarknadsdepartementet ska nu utreda hur lastbilsförarnas löner är förenliga med den nya tyska lagstiftningen om minimilöner som börjat gälla sedan årsskiftet.

Många i det fackliga Europa jublade åt beskedet att utländska lastbilsförare skulle få samma lön som tyska.

– Vi såg det som en mycket stor framgång, säger LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson.

Arbetsgivarna och flera grannländer var dock inte lika nöjda.

Jacob Christian Nielsen som är chef för danska branschorganisationen ITD uppger till nyhetsbyrån Ritzau att kravet påverkar rörligheten på den inre marknaden.

– Om det här utökas så måste man betala en lön i Frankrike, en annan i Spanien och en tredje i Tyskland.

Många av de utländska lastbilsförarna i Tyskland kommer från Polen. Den polska arbetsmarknadsministern Wladyslaw Kosiniak-Kamysz välkomnar Tysklands beslut:

– Vi är nöjda med beslutet att skjuta upp införandet av minimilöner, säger han till Reuters.