I dag stannade Sverige igen. Lastbilsförarnas protestaktion fortsätter. Det blev inget slut till jul – utan bara ett juluppehåll. Nu fortsätter aktionen fram till påsk.

– Om det inte har blivit någon förändring då kanske vi får ta i med hårdhandskarna i stället, säger initiativtagaren Johan Kullgren, åkeriägare i Jönköping och fortsätter:

– Vi är inte nöjda och ska visa att vi finns till. Vi tänker inte bara släppa det här. Bollen ligger hos politikerna. Det måste se till att det blir en förändring. Vi slutar inte förrän det blir ordning.

När Sundsvalls tingsrätt friade en makedonsk chaufför med falska papper blev följden ett ramaskri bland lastbilschaufförerna. Fem dagar efter domen, den 24 november, inleddes ”Här stannar Sverige.” Lastbilschaufförer stod stilla i 15 minuter varje dygn.

Nu blir det stopp enbart på tisdagar och torsdagar.

– Våra krav är de samma. Det ska vara samma villkor för alla som kör oavsett vilket land de kommer från. En makedonsk chaufför som kör en svensk bil i Sverige ska ha svensk lön. Det är självklart. Och polisen ska tillämpa reglerna på samma sätt för alla, förklarar Johan Kullgren.

Den 26 november, två dagar att protesterna startade, kom beslutet att polisen ska få rätt att låsa fast hjulen för att stoppa långtradare som kör olagligt. Det var en ren slump att riksdagsbeslutet och protesterna sammanföll i tiden. Riksdag och regering har också beslutat att det ska kosta 40 000 kronor för lastbilar från andra EU-länder att köra mer i Sverige än EU-reglerna tillåter.

Om böterna inte betalas direkt kan polisen hålla kvar lastbilen i högst 24 timmar. Nu filar regeringen på ett nytt förslag som innebär att hjulen ska vara fastlåsta tills böterna är betalda.

Dessutom funderar regeringen på att införa krav på att lastbilar ska ha internationella frakthandlingar och att införa ett beställaransvar. Det betyder att om till exempel Ica eller Volvo beställer transporter, ska de se till att deras transportörer följer lagar och regler.