lastbil

Hans protest syns. Lasse Åberg med den specialtillverkade protestskylten. Bilden togs på E4/E20 söder om Stockholm den 1 december. Foto: FANNI OLIN DAHL

 

På lördag kulminerar ”Här stannar Sverige” med lastbilskorteger i 13 städer från Helsingborg i söder till Umeå i norr. Bara i Stockholm är hittills 108 lastbilar anmälda.

I dag går protestaktionen in på sin fjärde vecka. Det var den 24 november som de första lastbilarna stannade i protest mot den numera riksbekanta domen i Sundsvalls tingsrätt. Domen friade en makedonsk chaufför som hade stoppats med ett falskt bulgariskt körkort.

– Jag tycker att vi har uppnått jättemycket. Våra problem har uppmärksammats och protesten har spritt sig till Danmark, Norge och Tyskland, säger Richard Breitholtz, som samordnar kortegen i Stockholm.

Johan Kullgren, åkare i Jönköping och en av dem som tog initiativ till ”Här stannar Sverige”, samordnar kortegen i Jönköping. Han är också nöjd med det som lastbilsförarna har uppnått hittills.

Tre dagar in på aktionen, den 26 november, tog riksdagen beslutet som ger polisen rätt att använda klampning, det vill säga att låsa fast hjulen, om en lastbil kör mer inrikestrafik i Sverige än EU-reglerna tillåter.

– Helt plötsligt säger alla i riksdagen ja. Jag är övertygad om att enigheten beror på vår aktion. Där gjorde vi skillnad. Och polisen har fått en nytändning. De gör fler kontroller nu, anser Johan Kullgren.

Det blir lastbilskorteger i Helsingborg, Halmstad, Varberg, Göteborg, Skövde, Jönköping, Linköping, Karlstad, Borlänge, Stockholm, Uppsala, Gävle och Umeå.

Arrangörerna har ansökt om polistillstånd i samtliga 13 städer. På några håll har de fått beskedet att de inte behöver tillstånd.

– Här i Jönköping, till exempel. Vi kommer inte att köra i centrum utan bara på vägar som är öppna för lastbilstrafik. Men jag har kontakt med kommunen, räddningstjänsten och polisen. Vi vill sköta det här snyggt, betonar han.

”Här stannar Sverige” tar slut till jul.

– Vi tar en liten paus, men vi lägger inte av. Vi kommer tillbaka före valet, men vi vill inte gå ut vad vi ska göra ännu, berättar Johan Kullgren.

Danska 3F, Transport och det tyska järnvägsfacket EWG ska försöka in en miljon namn i minst sju EU-länder för att tvinga EU-kommissionen att ta itu med frågan om ordning och reda på vägarna.

– Transport har varit på mig om det här. Jag är öppen för förslag. Det här är något som vi ska diskutera.

24-timmarsgränsen ska bort

• Den 26 november beslöt riksdagen att det ska kosta för utländska lastbilsförare att köra mer i Sverige än EU-reglerna. Om föraren inte kan betala får polisen låsa fast bilens hjul i högst 24 timmar. • Regeringen tog beslutet om prislappen den 4 december. Det ska kosta 40 000 kronor att bryta mot EU-reglerna. Samtidigt tog regeringen bort 24-timmarsgränsen för trafikfarliga fordon. De ska repareras innan de får åka vidare. • Regeringen vill ha bort tidsgränsen helt och hållet. Målet är att hjulen ska vara fastlåsta tills avgiften på 40 000 kronor är betald.