riksdag2
S-ledamöterna Pia Nilsson och Monica Green i riksdagens trafiksutskott tillsammans med åkare, lastbilsförare och branschfolk. Foto: BERTIL ERICSON

I dag kom ”Här stannar Sverige” till riksdagen – och fick beskedet att beslutet om klampning ska skärpas. 24-timmarsgränsen ska bort.

– Om det finns ett trafikfarligt fel ska fordonet stå kvar tills felet är åtgärdat, sa Pia Nilsson, S-ledamot i trafikutskottet.

För mer än två veckor sedan startade Johan Kullgren, åkare i Jönköping, aktionen ”Här stannar Sverige”. Tusentals lastbilar står stilla 15 minuter varje dag landet runt i protest mot lönedumpning och osund konkurrens på vägarna. Aktionen pågår fram till jul.

I dag mötte Johan Kullgren S-politikerna Pia Nilsson och Monica Green tillsammans med åkare, förare och folk från Transport samt Sveriges Åkeriföretag.

Nu förbereder facket en aktion på Europanivå. Europeiska Transportarbetarfederation ska starta namninsamlingar i flera EU-länder i början av nästa år för att tvinga EU-kommissionen att ändra på reglerna som styr lastbilstransporter i Europa. Det krävs en miljon namn i hela EU. Dessutom ska medlemsländerna fylla egna kvoter. I Sverige behövs någonstans runt 15 000 namn.

– Kan inte det vara en bra fortsättning på ”Här stannar Sverige”? sa Magnus Falk, utredare på Transport, och vände sig till Johan Kullgren.

För två veckor sedan beslutade riksdagen att utländska lastbilsförare som kör mer i Sverige än EU-reglerna tillåter ska stoppas med klampning. Det vill säga att polisen låser fast lastbilens hjul om inte böterna betalas direkt.

Beslutet drar en gräns vid 24 timmar. Sedan får bilen åka igen, vare sig böterna är betalda eller inte.

– Regeringen kommer att ge Transportstyrelsen och Trafikverket i uppdrag att ta bort tidsgränsen, berättade Pia Nilsson.

I morgon beslutar regeringen att det kosta 40 000 kronor att köra mer inrikestrafik än EU-reglerna tillåter.

Den nya regeringen lade fram alliansregeringens förslag. Det låg till grund för riksdagsbeslutet om klampning. Den nya regeringen vill gå längre, men lade fram den gamla regeringens förslag för att få nya regler på plats den 1 mars nästa år.

Alternativet hade varit att börja om från början med att ta fram ett nytt beslutsunderlag.

Mer är på väg. Nu ska regeringen utreda hur man ska införa ett beställaransvar. Dessutom filar regeringen på ett förslag om att lastbilar ska ha internationella frakthandlingar med sig. Det kravet finns redan i Norge.

De politiska partierna är överens om en del – men inte allt. De rödgröna vill gå längre än alliansen.

– Det krävs att ni höjer era röster för att det ska bli bättre. Vi behöver det stödet, sa Monica Green till lastbilsfolket.

Freddy Welle, ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg, var med i riksdagen. Han har ordnat de årliga lastbilsmanifestationerna för schysta villkor i Göteborg.

– Men det är bara promille jämfört med det som Johan Kullgren har utfört. Det han har åstadkommit är fantastiskt, sa Freddy Welle om ”Här stannar Sverige.”

• Falskt bulgariskt körkort fall för hovrätten