jonkoping2

20 lastbilar stannade på Solåsvägen i Jönköping klockan 12 i dag.

– I hela Sverige är vi redan uppe i över 1 000 ekipage som har stannat, säger Johan Kullgren, åkeriägare i Jönköping och en av dem som har startat aktionen ”Här stannar Sverige”. Då har det gått knappt ett par timmar sedan det första stoppet vid vägkanten, så siffran kommer att öka.

På onsdag ska riksdagen rösta om hur utländska lastbilar ska stoppas om de kör olagligt i Sverige. Beslutet kommer mitt i en kampanj när lastbilar står stilla på vägarna varje dag.

Nu ska även danska chaufförer ansluta sig till aktionen. De kommer att parkera sina bilar både i Danmark och i Sverige.

– De startar en kampanj på sociala medier i morgon. Jag har pratat med flera åkeriägare som säger att de ska vara med, berättar Johan Kullgren.

Aktionen startade i protest mot domen i Sundsvalls tingsrätt i onsdags. En makedonsk chaufför som körde med ett falskt bulgariskt körkort friades.

Hittills har mer än 100 personer överklagat domen. Det leder förmodligen ingenstans eftersom det normalt bara är parterna i målet, det vill säga åklagaren och den åtalade, som kan överklaga.

Men spontana överklaganden i massor från vanligt folk är unikt och säger en del om stämningarna.

Domen blev droppen som fick bägaren att rinna över. Efter flera år av lönedumpning, lågpriskonkurrens och misstänkta brott mot EU-reglerna fick chaufförerna nog.

– Om man spottar på en sten tillräckligt många gånger blir den blöt, säger Thomas Morell, regionchef på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg.

Sveriges Åkeriföretag, Transport och nätverk av förare har protesterat länge.  Det ledde till att riksdagens trafikutskott tillsatte en utredning på hösten 2010. Så småningom fick Transportstyrelsen i uppdrag att komma med förslag.

Lagförslaget, som riksdagen beslutar om på onsdag, är det första resultatet. Alliansregeringen föreslog att polisen ska få klampa utländska lastbilar, det vill säga låsa fast hjulen, i högst 24 timmar om de kör mer i Sverige än EU-reglerna tillåter. Övriga partier har skärpt förslaget.

På onsdag ska riksdagen besluta om att bilarna ska stå med fastlåsta hjul tills åkeriet har betalat böterna på i runda tal 40 000 kronor.

Nästa steg kan bli att den som beställer en transport blir ansvarig för åkeriets lagöverträdelser. Det förslaget ska utredas ett varv till.

Flera Facebookgrupper uppmanar lastbilsförarna att parkera sina bilar varje dag fram till jul i protest mot domen i Sundsvall. De som kör på dagen ska stå stilla en kvart från klockan 12 och de som kör på natten ställer sig i 15 minuter med start klockan 24.

– Det här kan bli stort. Här gick det över förväntan, men uppslutningen kan bli bättre på andra håll. Jag tror att den blir det allt eftersom det här sprids, säger Johan Kullgren.

Den 7 oktober stoppades en makedonisk förare vid en poliskontroll i Njurunda söder om Sundsvall. Hans bulgariska pass, id-kort och körkort visade sig vara förfalskade.

Mannen satt häktad i knappt en månad fram till rättegången den 5 november. Den 19 november kom domen som frikännner chauffören. Tingsrätten anser att ”det inte kan uteslutas” att mannen inte visste om att de bulgariska papperen var förfalskade.

Makedonien är inte med i EU om omfattas av EU-reglerna för lastbilstransporter. För att en chaufför från Makedonien ska kunna arbeta i Sverige krävs från ett annat EU-land, som Bulgarien.

Friad trots falskt körkort

Den 7 oktober stoppades en makedonisk förare vid en poliskontroll i Njurunda söder om Sundsvall. Hans bulgariska pass, id-kort och körkort visade sig vara förfalskade.

Mannen satt häktad i knappt en månad fram till rättegången den 5 november. Den 19 november kom domen som frikänner chauffören. Tingsrätten anser att ”det inte kan uteslutas” att mannen inte visste om att de bulgariska papperen var förfalskade.

Makedonien är inte med i EU och omfattas därmed inte av EU-reglerna för lastbilstransporter. För att en chaufför från Makedonien ska kunna arbeta i Sverige krävs papper från ett annat EU-land, som Bulgarien.