– Passen är för långa. Det blev fruktansvärda scheman när Nobina tog över, säger Eva Backman som nu slutar jobbet hon gillat i 16 år.  Foto: Håkan Nordström

Eva Backman, 55, har kört buss i 16 år. Om en dryg vecka är det slut. För snart tre veckor sedan sa hon upp sig från Nobina i Örnsköldsvik.

– Jobbet är kul och jag tycker om att möta människor, men jag har fått nog av arbetstiderna. Passen är för långa. Det blev fruktansvärda scheman när Nobina tog över, säger hon.

Ändå fick hon gå ner från heltid till 90 procent när Nobina tog över i juni. Lönen sänktes från 25 200 till 22 700 kronor i månaden. Ytter­ligare åtta heltidsanställda chaufförer fick arbetstiden, och därmed lönen, kapad med tio procent.

I stället blev yngre, timanställda chaufförer med mindre erfarenhet och därmed lägre lön anställda på heltid.

Nobina vann den senaste upphandlingen och tog över efter Veolia i juni. Inför övertagandet blev alla uppsagda och fick söka sina tjänster på nytt.
90 procent betyder jobb på heltid tio månader om året. De extra timmarna betalar en extra ledig månad på sommaren, när det är sommartidtabell och färre turer. I övrigt är den enda skillnaden att jobbet har blivit slitsammare.

– Vi har fått mer att göra och mindre folk, tycker Eva Backman.

Till slut blev det för mycket. Det är inget enkelt beslut att säga upp sig vid 55 års ålder, men nu har hon bestämt sig.

– Jag vet att fler söker andra jobb, berättar hon.

Hon beskriver arbetsdagar på åtta, nio eller tio timmar och tajta körscheman med risk för förseningar, som ofta går ut över rasterna. Det skapar stress och irriterade resenärer.

– Vi kör i stadstrafik och måste vara helskärpta hela tiden. Efter nio timmar börjar orken ta slut. Det känns som om man har bomull i huvudet. Jag är rädd för att blir en olycka i vinter.

– När jag kommer hem från jobbet är jag helt slut och sjunker ner framför tv:n. Jag har inget socialt liv längre.

Eva Backman är undersköterska. Nu siktar hon på att återvända till sitt gamla jobb, till att börja med som timvikarie. Hon kan också tänka sig att köra buss som timvikarie.

 

LÄS OCKSÅ

• Bussförare gör uppror mot stressen

• Arbetsgivarna bromsar föreskrifter för psykosocial arbetsmiljö