Jokkmokk protest mot gruvbrytning.

Foto: David MacDougall

En av demonstranterna lyfts bort av polis.

 

Jokkmokk Iron mines kan nu börja provbryta malm utanför Jokkmokk sedan polisen avbrutit en protestaktion och frihetsberövat en del av demonstranterna.

– Vi är här bara för att det här är rena vansinnet, säger Elizabeth Johansson till TT. Hon bor i närheten av den planerade gruvan och har deltagit i protesterna.

Hon säger att läckage från gruvans lakdammar kan förorena Lule älv.

Det är tredje gången polisen ingriper mot människor som protesterar mot gruvförberedelserna i Kallak, som ligger fyra mil från centralorten Jokkmokk.

I dag vänder sig också Svenska Samernas riksförbund till regeringen med kritik av regeringens mineralstrategi. De kallar de utländska bolagens gruvprospektering för en koloniseringsvåg. De hävdar att mineralstrategin strider mot internationell rätt och att regeringen ger bort landets naturtillgångar samtidigt som gruvbolagen förstör miljö- och naturvärden.

Brittiska Beowulf mining med sitt svenska dotterbolag Jokkmokk Iron mines ligger bakom gruvplanerna i Kallak. Företagets svenska vd Fred Boman ger inte mycket för kritikernas argument. Han säger att invändningarna är felaktiga och struntprat. Och om samerna vill flytta sina renar till fots går det att ordna med tunnlar under vägar och järnvägar.

– Samerna är ute efter att få mer pengar. Det har jag förståelse för. Det är jättesvårt att driva rennäring. Samerna klarar sig inte utan de olika ersättningarna för viltskadade renar och annat, säger Fred Boman.

De som deltar i protestaktionerna beskriver Fred Boman som tillresta yrkesdemonstranter. Enligt honom deltar inte en enda ung människa från Jokkmokk i protesterna.

Än så länge har protesterna inte satt stopp för gruvförberedelserna. Nu ska provbrytning genomföras. Den tar några dagar och innebär att bortåt 15 lastbilslaster med malm tas upp och fraktas till ett laboratorium för provmalning och provanrikning för att avgöra vilken sorts malmkvarnar och vilken anrikningsanläggning som kommer behövas för att ta hand om malmen från Kallak.

Fred Boman säger att gruvbygget kan starta om fyra år och det kommer ta 18 månader att komma igång med gruvbrytningen. Och innan dess måste gruvbolaget ha funnit ett sätt att transportera bort malmen. Tanken nu är att köra malmen på lastbil till inlandsbanan och frakta den till Gällivare för att där haka på LKAB:s tågtransporter till hamnen i Narvik.