Foto: Robin Nordlund

Michael Backlund får en kick av att lyckas med ett säljsamtal. Det kommer han aldrig att tröttna på, tror han.

– Jag trivs. Det här vill jag hålla på med ett tag framöver. Jag har inga planer på att byta jobb, säger han.

Han arbetar på callcenterföretaget Wecall i centrala Sundsvall. Arbetsplatsen delar ingång med en musikaffär och ligger en trappa ner i ljusa lokaler. Michael Backlund är ansvarig för Jetpak-gruppen, som arbetar åt budföretaget.

Bara några mil från hans skrivbord ligger callcentret Focus CRS, där de anställda strejkar för kollektivavtal. Wecall har kollektivavtal. Och Michael Backlund tjänar betydligt mer än dem på Focus CRS. Hans grundlön är 23 000 kronor i månaden och till det kommer några tusen, som han får i bonus.

– Vi är några som är väldigt duktiga och jag är en av dem.

Han vet inte vad arbetskamraterna tjänar. Det är helt enkelt sådant som säljare inte pratar om – lönen upplevs som något privat och personligt, enligt honom.

Michael Backlund började arbeta deltid på Wecall under gymnasietiden. Jobbet fick han genom en flickvän. Han gillade omedelbart arbetsuppgifterna. För honom har jobbet varit lärorikt. Han har både utbildat sig på en rad kurser och utvecklats som person.

– Telefonförsäljning är en bra skola. Jag var blyg och tillbakadragen. Nu har jag inga problem att prata inför en grupp människor.

Företaget har tre olika slags tjänster. Det är utgående samtal, som handlar om försäljning, och inkommande samtal, som kan vara telefonpassning eller att sköta bokningar av resor eller besök. Dessutom kan Wecall sköta telefonväxeln åt en kund.

– Det är väldigt sällan som samtalen är otrevliga. Om det händer gäller det att inse att det inte var personligt och gå vidare. Och då får man peppa sig och tänka att nästa samtal blir bättre.

Det är B2B – business to business – som Michael Backlund gillar. Så kallas försäljning till företag – och att sälja är ju hans passion.

Klicka på tidslinjen för att se den i större format.

Fakta

Om Michael Backlund

25 år, anställd på callcentret Wecall i Sundsvall.

År i yrket: 7, varav 6 på heltid.

Ville bli som liten: Det klassiska: köra brandbil eller ambulans. Och bli som pappa, som är säljare.

Bäst med jobbet: Min passion är att sälja. Det älskar jag.

Sämst med jobbet: Det är mindre bra när man möts av: Nä, vi ska inte ha något. Men det finns inget som är riktigt jättedåligt.

Yrkeshemlighet: För en säljare är inledningen och avslutningen på samtalet viktiga. Där har vi möjlighet att göra något bra.

Om anställda på callcenter

Antal: Runt 100 000. Av dem arbetar 20 000 med ”outbound”, vilket innebär att ringa upp och sälja. Resten sysslar med ”inbound”, de tar emot samtal och kan arbeta med exempelvis support.

Lön: Medianlönen är 18 500 kronor per månad, och en fjärdedel har löner under 17 400 kronor. Cheferna kan tjäna upp mot 30 000 kronor i månaden.

Utbildning: I regel utbildar arbetsgivaren sina anställda. Godkänd gymnasieutbildning krävs ofta.

Framtidsutsikter: Arbetsförmedlingens prognos säger att det råder balans mellan efterfrågan på arbetskraft och sökande. Samtidigt är personalomsättningen hög och genomsnittsåldern låg.

Fackförbund: Unionen.

Källa: Arbetsförmedlingen och Unionen