Hanna Arendt (Barbara Sukowa) spelar biljard med Mary McCarthy. Foto: Véronique Kolber

Filmregissören Margarethe von Trotta har en unik förmåga att ge intellektuella och moraliska dramer kroppslighet. Det är nånting med ljuset som får de alltid lika eminenta skådespelarna att kännas flera ton tunga när de konfronteras med sin samtid. Tygerna doftar rakt genom filmduken. Dramatiseringen av när filosofen Hannah Arendt skrev om Eichmannrättegången och fick alla emot sig tillhör hennes allra bästa verk och känns extra relevant i vår tid av hastiga opinioner och näthat. Och det filosofiska allvaret blir gripbart, trots att amerikansk intelligentia och Heidegger skildras med operettstuk. Men vad vet man, sådär kanske det var i Freiburg och New York.

Veckans film

Hannah Arendt

Regi: Margarethe von Trotta
I titelrollen: Barbara Sukowa
Visas just nu på bio

Filmen handlar om tillkomsten och mottagander av boken Den banala ondskan, som är evigt läsbar och finns att köpa på svenska.

Läs också Karin Englunds artikel om Arendt i LO-Tidningen i februari 2012.