Foto: Göran Jacobsson

Foto: Göran Jacobsson

Estelle på väg från Visby till Stockholm i somras.

 

S/V Estelle har lämnat Neapel i Italien och satt kurs mot Gaza. Förhoppningen är att nå resans mål på lördag den 20 oktober. Än har dock inget fartyg lyckats ta sig igenom Israels blockad. Frågan är om Israel har ändrat sig och släpper igenom Estelle – eller om staten tänker stoppa den svenska solidaritetsbåten.

– Det är en icke-våldsaktion, det är inget tvivel om den saken. Båten fortsätter så länge det är möjligt. Om israelerna ska stoppa den får de ske genom bordning, säger Ann Ighe, talesperson för Ship to Gaza.

Båten byggdes 1922 i Tyskland och var från början en trålare. Den har förlängts och fått segelrigg. Nu är det en tremastad skonare med nio segel på sammanlagt 650 kvadratmeter.

Och den har bastu ombord, för det kräver den finska sjölagen. Föreningen Ship to Gaza köpte båten i våras från Finland, där den använts för solidaritetsresor till Afrika.

Båten har samma namn som kronprinsessan Victorias och prins Daniels dotter. Enligt Ship to Gazas egen mytbildning är barnet uppkallat efter båten.  Det sägs att kronprinsessparet förra året när Victorias var gravid promenerade runt i Åbo där Estelle låg. Och det sägs att det finns bildbevis – Daniel och Victoria på samma foto som solidaritetsfartyget Estelle.

Estelle gjordes i ordning i Umeå och har sedan strax före midsommar varit på väg till Gaza. Den har lagt till i 18 hamnar i Sverige, Norge, Frankrike, Spanien och Italien. Ann Ighe har varit med på flera delar av resan.

– Det har gått över förväntan. Vi har skapat opinion och talat om blockaden. Många har samlats kring Estelles resa, säger hon.

Efter Almedalsveckan i somras gick Estelle från Visby till Stockholm. Arbetet var med på den resan, med förhoppning om att få segla en riktigt stor båt. Så blev det inte. Det var dimma och nästan ingen vind under resan över Östersjön.

Vi var fem passagerare med på resan, men ingen åker egentligen med som passagerare. Tillsammans med den mer rutinerade besättningen delades vi in i tre grupper som gick vakt i fyratimmarspass. Min grupp gick mellan tolv och fyra – natt som dag. Vid motorgång behövs inte så mycket besättning, men segling kräver desto mer. På min grupps lott var också att städa toaletterna och bastun. Och det gjorde vi.

Flera i besättningen från resan över Östersjön är fortfarande kvar på Estelle. En av dem är kapten Mika Jämiä.

Han har levt med båten sedan slutet på 90-talet. Den har blivit en ny livsstil sedan han hoppat av jobbet som journalist.

Foto: Göran Jacobsson

Mika Jämiä är kapten på Estelle.

 

Mika Jämiä berättar att fröet till det nya livet såddes redan i början av 80-talet. Han skrev om film och besökte inspelningen av Mika Kaurismäkis De arvlösa i norra Finland. Efter en dag med inspelning var det fest på kvällen. Han dansade med en kvinna och hon sa:

– Du har varit här en dag och nu ska du ge dig iväg. Hur kan en människa leva så?

Fröet hade grott klart 15 år senare när han stötte han på gruppen kring Estelle.

– Det finns annat i livet än journalistik. Jag hade studerat masskommunikation. Och Estelles solidaritetsarbete är masskommunikation.
Sedan dess har han följt båten.

Estelle är gammal – mycket är slitet och nedgånget. Motorns kylning går sönder efter tre timmars färd. Båten ligger och driver i 20 minuter medan besättningen lagar kylningen.

Några timmar senare lägger mistluren av. Den är nödvändig i dimma, eftersom man inte har någon sikt och det inte går att lysa igenom dimma. De mer erfarna på båten suckar och muttrar om att listan med saker som fungerar på båten blir allt kortare.

Motorn är inte pålitlig. Den har stannat flera gånger i kritiska lägen. När Estelle är på väg in i Stockholms skärgård ger kaptenen order om att ankaret ska göras klart. Om motorn slutar fungera så slipper Estelle i alla fall driva upp på land om man kastar ankare.

Charlie Andreasson får ordern att ordna ankaret. I höjd med Almagrundets fyr ger han sig iväg föröver.

Han kommer från Göteborg och är matros på Styrsöbolaget, som kör folk och gods i Göteborgs södra skärgård. Han har inte varit aktiv i något tidigare. Han hörde talas om Ship to Gaza när han läste internationella relationer på Göteborgs universitet.

– Alla kan göra något för att världen ska bli ett bättre ställe. Det här är en samvetsfråga för mig. Om vi inte står upp för andra vem ska då stödja oss när vi drabbas, säger han.

Han berättar att han lagt en och halv månadslön på Ship to Gaza. Just den här natten är han blixtinkallad för att det fattades kunniga sjömän för resan till Stockholm.

– Det här är en unik folkrörelse eftersom kravet är att befintliga regler om mänskliga rättigheter ska följas. Det är svårt att argumentera mot.

Charlie Andreasson mönstrade av båten i Stockholm i somras, men nu är han tillbaka och en del av besättningen under sista etappen fram till Gaza.

Innan Estelle avgick från Visby spelade Dror Feiler två låtar på saxofon på kajen. Den ena var den egyptiska megastjärnan Om Khalsoums och den andra var sången om Pippi Långstrump – för att hon är mot auktoriteter och för mänskliga rättigheter.

Dror Feiler är född i Israel. Under sin värnplikt vägrade han att tjänstgöra på områden som Israel ockuperat. Han hela tiden varit drivande i Ship to Gaza och var med vid de två tidigare försöken att bryta blockaden av Gaza.

Han säger att passivitet från länder och internationella organisationer i praktiken är ett stöd till Israels blockad. Han tillägger att det inte bara handlar om att bryta Israels blockad mot Gaza utan att även informera om situationen i Gaza och om solidaritetsarbetet.

– Och visa Gazaborna att vi bryr oss och stöder dem. Om andra känner till deras situation stärks de. Och om de inte skulle uppmärksammas lämnas vägen öppen för extremism och uppgivenhet, säger han.

Han är övertygad om att arbetssättet fungerar. Som exempel berättar han att när Ship to Gaza tidigare har varit lastat med cement så har Israel svarat med att säga att det inte behövs – och samtidigt tillåtit införsel av dubbel så mycket cement som Ship to Gaza haft med sig.

Vid första försöken att bryta blockaden 2010 misshandlades Dror Feiler av israeliska soldater. Trots det är han inte rädd för att göra ett nytt försök att nå Gaza.

– Jag borde väl vara rädd, men jag har inte tillräcklig fantasi. Och jag försöker hålla mig till situationen just nu. Men det är värre för mina anhöriga, som inte är med.

Nu är han med på Estelle och gör sitt tredje försök att bryta blockaden av Gaza.

– Vi kommer ju i fredliga syften. Jag hoppas att Israel tar sitt förnuft till fånga och låter oss segla igenom, säger Dror Feiler.

Foto: Göran Jacobsson

Tredje försöket

Resan med Estelle är det tredje försöket att bryta Israels blockad av Gaza.

2010 försökte Freedom Flottila nå Gaza sjövägen med förnödenheter. 700 aktivister kom i sex båtar i slutet av maj. Bland dem fanns sex svenskar. Båtarna stoppades på internationellt vatten av israelisk militär. De israeliska soldaterna dödade nio av deltagarna i aktionen.

Förra året försökte Freedom Flottila 2 komma fram till Gaza. Då var det grekiska myndigheter som satte stopp för båtarna. Åtminstone sju båtar hölls kvar i grekiska hamnar och de grekiska myndigheternas argument var att de vill hindra brott mot Israels havsblockad av Gaza.

De svenska aktivisterna fanns förra året på passagerarbåten Juliano. Dykare förstörde båtens propellerhus och skar sönder propelleraxeln.

Blockaden

Israels blockad av Gaza har pågått sedan 2007. Staten vänder sig mot islamistiska Hamas styre, och motiverar sin blockad med att den ska hindra vapentransporter och minska det militära hotet mot Israel.

Blockaden har dock fått omfattande humanitära effekter. Rädda Barnens internationella organisation skriver i en rapport att var femte barn under fem år i Gaza lider av undernäring, en mycket stor del av barnen har blodbrist orsak av järnbrist. Bland barn under tre år är diarré och tyfoidfeber vanliga dödsorsaker.

Det finns en omfattande internationell opinion mot blockaden. I den ingår bland annat Amnesty international, Diakonia, Rädda Barnen, WHO, Unicef och United nations women.

Vägen

När Ship to Gaza övertog S/V Estelle låg hon i Åbo i Finland. Därifrån tog man båten till Umeå, där hon utrustades under en månad. Strax före midsommar avseglade Estelle därifrån. Hon besökte därefter hamnarna i Nyköping, Visby, Stockholm, Malmö, Helsingborg, Göteborg, Oslo, Kristianstad, Douarnenez i Frankrike, San Sebastian, Bermeo, Santa Pola, Alicante, Barcelona, samtliga i Spanien, Ajaccioa på Korsika, La Spezia och Neapel i Italien.

Och nu seglar Estelle med kurs mot Gaza. Hela seglatsen är 5 000 sjömil lång.

Föreningen

Ship to Gaza är en ideell förening som inte är kopplat till något parti eller någon religion. Målet är att bryta Israels blockad av Gaza genom att segla till dit med en båt lastad med bistånd.

Föreningen har 16 lokalorganisationer i Sverige. Dessutom har Ship to Gaza drygt 30 stödorganisationer – bland dem finns ABF, Judar för israelisk-palestinsk fred, Socialdemokrater för tro och solidaritet, Vänsterpartiet och Sveriges muslimska råd.