Foto: Bertil Ericson

Arbetet är ofta både tungt och stressigt. Alejandro Gonzalez lastar.

 

Den här veckan är landets brevbärare extra försiktiga. Seko inledde i måndags sin kampanj Jobba rätt. Förhoppningen är att anställda på Posten tänker över sina rutiner på jobbet.

Seko Posten har genomfört kampanjen Jobba rätt tre gånger tidigare, men den här gången sker den samtidigt över hela landet och pågår en vecka. Bakgrunden är att Posten blivit en mer slimmad organisation.

– Men antalet hushåll och dörrar är ju lika många. Många inom Posten är stressade, hoppar över pauser och bryter säkerhetsregler för att hinna med, säger Jan Strannerud som har arbetat på Posten i över 30 år.

– Det är en milsvid skillnad från när jag började. Då sågs det som ett fint jobb att vara brevbärare.

Genom att besöka arbetsplatserna, och informera om hur man jobbar rätt, hoppas Seko Posten att fler ska följa de rutiner som finns. Det kan leda till förseningar, men facket ser ingen annan utväg. Anna Widéen är ansvarig för kampanjen i södra Stockholm.

– Om man jobbar enligt reglerna kan det bli lite förseningar, men samtidigt blir de anställda friskare.

Förutom att samtala och instruera anställda om hur de bör arbeta delar facket även ut foldrar och informationsblad. I en folder får brevbärare, terminalare, ODR-arbetare (oadresserad direktreklam) samt chefer och specialister råd för sina respektive arbetsuppgifter. För brevbärarna gäller det bland annat att inte bryta mot några trafiklagar och att ta ut hela sin rast. För chefer kan det vara att planera, prioritera och delegera.

– Posten har ju också sin egen folder om arbetsmiljö. Men det återkommande problemet är att det är svårt att hinna med om man ska följa instruktionerna, säger Anna Widéen.

På brevbärarkontoret i Farsta i Stockholm håller arbetarna med om att det finns problem med stress. Aron Sandberg har precis börjat jobba på Posten och berättar att han än så länge tar saker i sitt eget tempo, men förstår att andra stressar. Kollegan Joakim Nielsen har jobbat på Posten i fem år.

– Jag tycker att det är en skitbra kampanj, men dessvärre kan det vara svårt att få det att slå igenom. Om man jobbar rätt tar det längre tid. Och så finns det en yrkesstolthet. Man vill trots allt göra ett bra och snabbt jobb.

Vid lastkajen står en postbil som är på väg till Telia. Det är mycket post som måste iväg inom kort. När den åker ser Anna Widéen en person sitta i bagageutrymmet.

– Precis så där! Så jobbar man inte rätt. Det saknades visst en bil och det var snabbleverans, men det är inte ett säkert sätt att resa på.

Drygt 13 000 postanställda deltar i kampanjen. Seko Posten kommer efteråt att göra en enkät bland medlemmarna för deras åsikter. De ska också fråga brevbärarkontoren om det blivit några förändringar.