Foto: Bertil Ericson

Projektet Drömjobbet handlar om att lyssna på människors egna tankar om den ideala arbetsplatsen.

 

 

LO tappar medlemmar nationellt men ökar lokalt i Stockholm. Trots – eller kanske tack vare – framgångarna prövar LO Stockholm nya metoder för att nå ut till fler människor.

I helgen besökte några förbund biosalonger runtom i staden. Projektet heter Drömjobbet och handlar om att lyssna på människors egna tankar om den ideala arbetsplatsen.

– Biofoajén är en avspänd miljö. Vår kärnverksamhet är ju arbetsplatserna, men vi vill synas mer i det offentliga rummet, säger Gunilla Björnberg, kommunikationsansvarig för LO i Stockholm.

I fredags besökte förbunden Filmstaden Sergel. I ett hörn placerades en röd matta som ledde fram till en regissörsstol, omgärdad av strålkastare och videokamera. Där kunde biobesökarna bli filmade medan de väntade på att deras egna filmer skulle börja. De korta intervjuerna handlade om framtiden, och framför allt drömjobbet.

– Jag vill bli marinbiolog, säger den första killen som satte sig i stolen.

– Jag lämnar dig i två sekunder, så sitter du här, ropar killens kompis som kommer ut från toaletten.

Det blev trots allt en intervju, och kompisen fastnade med en av LO:s informatörer på plats. De diskuterade om det är viktigt att gå med i facket när man väl får ett jobb.

Många tittade nyfiket på den upplysta hörnan, men de flesta tackade nej när de fick frågan om de skulle vilja bli filmade. Informatörerna på plats passade dock på att prata om facket utanför strålkastarna. De flesta som ville prata var ungdomar.

– Det är kanske ett lite för ungt klientel här. Men samtidigt är det viktigt att börja prata om de här frågorna tidigt, säger Fredrik Boeke som är aktiv i Målareförbundet.

Oskar Stenquist och Alexander Holtbäck går andra året på gymnasiet. Efter lite övertalning satte de sig framför kameran och berättade om sina planer på att bli sjömän. De har haft besök av facket i skolan, och kommer nog att gå med när de börjar jobba.

– Det lät bra. Det är bra att ha facket om man till exempel skadar sig. Det dåliga är att det kostar så mycket pengar, sade Oskar Stenquist.

Bredvid videokameran står en liten datorskärm med projektets Facebooksida uppe. Alla inspelningar läggs upp på Facebook och Youtube. Efter biohelgen fanns det drygt 50 nya videoklipp upplagda på internet, och minst lika många väntade på att bli publicerade.

– Jag tycker att det gick jättebra. Det var ett kalaskoncept, säger Gunilla Björnberg.

Hon tror att det kan bli fler biobesök under nästa LO-kampanj. Den äger rum i början av nästa år.

– Vi har fått in en hel del intresseanmälningar. Nu kommer de att lämnas till respektive fackförbund som i sin tur tar kontakt med personerna.