De fackliga på Saab Automobile fick lugnande besked av vd Victor Muller.
Augustilönen ska kunna betalas.
Men Saab hotas åter av konkurs — nu från utländska leverantörer.

På onsdagen fick de fackliga organisationerna på Saab sitt efterfrågade möte med Muller efter att lönen varit försenad två månader i rad. De ville berätta om den oro, upprördhet och besvikelse personalen känt. Och få försäkringar om att lönen inte uteblir igen. Muller, som ägnat den senaste tiden åt att resa runt i världen och leta investerare, övertygade dem om Saabs framtid.

– Vad gäller augustilönen så känner jag mig trygg, säger Unionens klubbordförande Anette Hellgren när hon kom ut efter det knappt timslånga mötet.

Fast samtidigt kraxar konkurskorparna igen, bara tre veckor efter att Saab avvärjde ett konkurshot från svenska leverantören Swepart. Då klarade sig Saab genom att förhandla med bolaget och konkursansökan drogs tillbaka.

Enligt Lars Holmqvist, vd för den europeiska organisationen för underleverantörer, Clepa, vill en leverantör i Spanien och två i Tyskland försätta Saab i konkurs, skriver Svenska Dagbladet. Det spanska bolaget Matrici S Coops ska ha påbörjat processen.

– Jag vet inte hur långt de har kommit med det, men vi ska sätta oss ner med dem i veckan och försöka hitta en lösning. Vi har en bra dialog, säger Saabs informationschef Eric Geers.

Någon konkursansökan var på onsdagseftermiddagen inte inlämnad till Vänersborgs tingsrätt.

Saabs jättelika bilfabrik står stilla och tyst och har gjort så i över fyra månader. Bilbyggarna är fortfarande hemma och vet inte när de ska börja igen.

Victor Muller, som tidigare varit ovanligt tillgänglig för medierna, håller sig nu undan. De journalister som samlats utanför huvudporten på onsdagen fick bara en skymt av honom när han klev in i en Saab 9-3 och åkte iväg. I sms till TT skriver han att han inte vill lämna några kommentarer.

Men han hade gjort de fackliga nöjda.

– Vi fick vissa positiva signaler. Vi litar på att hans plan går i lås, säger Thomas Haglund, klubbordförande för Ledarna.

– Det han presenterade känns trovärdigt, säger Per Bränneby, ordförande för Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer på Saab.

Mer konkreta vill de inte vara.

Företaget avslöjar heller inte varifrån pengarna till löner och leverantörer ska komma.

Fakta

Saabkrisen 2011

• Fabriken stannade den 6 april efter att leverantörer inte fått betalt. Saab hade hamnat i likviditetskris på grund av låg försäljning.

• Leverantörsskulderna beräknas uppgå till mellan en halv och en miljard kronor.

• Saab har erbjudit en betalningsplan där tio procent betalas vid produktionsstart.

• Ett hundratal leverantörsskulder ligger nu hos kronofogden.

• I juni försenades lönerna till metallarna. Lösningen blev ett lån.

• I juli var det tjänstemännen som fick vänta på lönen och det krävdes en nyemission.

• Tidigast i månadsskiftet augusti/september kan fabriken återstartas enligt Saab.

• De kinesiska bolaget Pang Da och Youngman vill bli storägare i Saab och betala 2,2 miljarder kronor, men kinesiska myndigheter måste först godkänna. (TT)