Senare i dag ska Saab Automobiles vd och ende styrelseledamot, Victor Muller, möta representanter för de fyra fackklubbarna på fabriken i Trollhättan. De vill ha svar på hur bolaget ska lösa pengabristen så att inte lönerna äventyras ännu en gång.

I både juni och juli var löneutbetalningarna försenade. Om bara två veckor ska augustilönerna ut. Dessförinnan även skatter och avgifter. Och om Saab ska få i gång fabriken måste leverantörsskulder betalas.

– Den viktigaste frågan är den kortsiktiga finansieringen, säger Per Bränneby, klubbordförande för Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer, som ska vara med på mötet tillsammans med fackliga kollegor från IF Metall, Unionen och Ledarna.

Förutom Muller väntas personaldirektören Johan Formgren delta.

Det har gått nästan tre månader sedan Muller höll ett stormöte för alla anställda där han bad om ursäkt och lovade att de inte skulle behöva vara med om turbulens igen. Men sedan dess har allt bara blivit värre. De pengar som flutit in genom förskottsbetalningar från Kina, nyemissioner och lån har inte övertygat leverantörerna om att starta sina leveranser. Fabriken har stått stilla i över fyra månader och enligt Saab blir det en återstart tidigast den 29 augusti.

Nästa vecka hotar indrivning från kronofogden för obetalda leverantörsskulder.

Per Bränneby ser ändå optimistisk på framtiden.

– Vi vet att de jobbar stenhårt på en lösning och jag har tilltro till att det ska lösa sig, säger han.

Någon recension av hur Muller sköter Saab vill han inte göra, men han konstaterar att Mullers dubbeljobb som både vd och styrelseordförande inte är bra i längden.

– Han är en entreprenör och idéspruta, men jag hoppas att vi hittar en ny vd, säger Per Bränneby.

En av de tyngre i den nya Saab-organisationen, Nordamerikachefen Tim Colbeck, bekräftar att Saabs ägare Swedish Automobile för samtal med möjliga investerare. Han vill inte avslöja vilka investerare det handlar om, men hävdar att diskussionerna är seriösa.

Colbeck, som började hos Saab i våras, mötte på tisdagen amerikansk press och citeras bland annat av Reuters. Han diskuterade då bland annat de modeller som Saab arbetar med för framtiden och öppnade för att modellbeteckningen 9-3 kan komma att försvinna. Ersättaren, som väntas introduceras i Nordamerika första kvartalet 2013, kan få ett namn som knyter mera an till tidigare, klassiska Saabserier, enligt facktidskriften Automotive News.

Victor Muller har tidigare talat om en ny Saab 92, på 1950-talet en knattrande tvåtaktare med oljeblå rök ur avgasröret. Arbetet med ersättaren, som säkert får helt annan motor än gamla 92:an, är i gång igen som en följd av tidigare penningstillskott från investerare, enligt Colbeck.